FIJAT KRAJSLER: U 2019. VIŠE NERADNIH NEGO RADNIH DANA

Društvo Ekonomija

Nakon novog šestodnevnog zastoja, proizvodnja u kragujevačkom Fijat Krajsleru danas  je ponovo pokrenuta u dve radne smene, te će u prvoj polovini ove sedmice iz fabričkih pogona da izlazi uobičajenih 416 automobila dnevno. Novembarska proizvodnja bi, naime,  ako je suditi prema ranije najavljenom planu, trebalo da bude okončana već u sredu. U decembru će se u Fijat Krajsleru, ukoliko ne bude novih iznenadnih porudžbina, raditi tri dana, nakon čega će zaposleni otići na novo plaćeno odustvo, plus zimski kolektivni odmor, a  u pogone bi opet trebalo da se vrate sredinom januara.

U Samostalnom sindikatu u Fijat Krajsleru kažu da će, zaključno sa 31. decembrom, ove godine u toj fabrici, zbog usklađivanja proizvodnje sa zahtevima tržišta, da bude više od 130 neradnih dana, i to bez letnjeg i zimskog kolektivnog godišnjeg odmora.  Koliko više ne žele da prognoziraju, ali podsećaju da je Vlada Srbije sredinom godine kragujevačkoj fabrici, koja ima zakonsko pravo na  proizvodne zastoje od 45 dana godišnje, odobrila dodatnih 87  neradnih dana, što znači da Fijat Krajsler u 2019.može ukupno 132 dana da šalje radnike  na plaćena odustva, koja se zaposlenima plaćaju sa po 65 odsto od redovne plate.

Kako je gotovo izvesno da će broj neradnih dana u kragujevačkom Fijat Krajsleru da bude veći od 132 (ukupan broj radnih dana u Fijatu, bez godišnjih odmora je izmedju 230 i 240 – prim. Z.R.) ostaje da se vidi kako će biti tretirani i plaćeni prekobrojni neradni dani. U Samostalnom sindikatu se nadaju da bi neradni dani, preko odobrenog maksimuma, trebalo da se tretiraju kao deo zimskog kolektivnog odmora, čime bi se obezbedilo da zaposleni za te dane budu plaćeni bez umanjenja zarada.

  • Velika je zabrinutost radnika zbog čestih proizvodnih zastoja, ali  nadu nam uliva načelno dogovoreno spajanje Fijat Krajslera i PSA Pežo grupacije. Tim pre što je u zajedničkom saopštenju navedeno da nakon spajanja dve grupacije neće biti zatvaranja fabrika i otpuštanja radnika. Mi se nadamo da će spajanje Fijat  Krajslera i PSA Pežo grupacije pozitivno da se odrazi i na budućnost fabrike u Kragujevcu, rekao je danas za list DANAS i Glas Šumadije predsednik Samostalnog sindikata u kragujevačkom Fijat Krajsleru Zoran Marković, napominjući da, prema njegovim informacijama, i Vlada Srbije čeka formalno spajanje Fijat Krajslera i Pežoa, nakon čega će biti jasnije kako će da funkcioniše novi globalni automobilslki gigant  koji će, prema obimu proizvodnje,  da bude četvrti proizvodjač automobila na svetu.

 Marković danas nije mogao da potvrdi navode pojedinih nekadašnjih radnika kragujavčkog Fijat Krajslera, koji su iz fabrike otišli u leto 2016.,kad je otpuštena cela jedna smena, od oko1.000 zaposlenih, da su oficijelno obavešteni da predstoje nova zapošljavanja u Fijatu, i da će prednost da imaju oni radnici koji su već bili angažovani u toj kompaniji. 

  • Nemam informaciju da će u našoj fabrici u dogledno vreme da bude novog zapošljavanja, kao što nisam obavešten ni o novoj hali koja bi, kako se špekuliše, u fabričkom krugu  Fijat Krajslera trebalo da počne da se gradi sredinom naredne godine, ističe Marković.

U ogranku UGS “Nezavisnost”, kao i u još nekim sindikalnim organizacijama koje deluju u kragujevačkom Fijat Krajsleru kažu, medjutim, da imaju nezvaničma saznanja da bi u junu naredne godine u Kragujevcu mogla da počne izgradnja “nove velike hale”, zbog očekivane proizvodnje još jednog modela automobila.

Piše: Zoran Radovanović
Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.