OHRABRENJE I ZA KRAGUJEVAČKU FABRIKU AUTOMOBILA

Društvo Ekonomija

Francuski Pežo PSA i italijansko –američki Fijat Krajsler potpisali su sporazum o spajanju čime će biti formiran četvrti najveći proizvođač automobila na svetu, saopštile su juče dve grupacije. Nova spojena firma sa preko 400.000 zaposlenih imaće, navodi se u saopštenju,  obrt od gotovo 170 milijardi evra i godišnju prodaju od 8,7 miliona vozila, pod markama Fijat, Alfa Romeo, Krajsler, Sitroen, Dodž, DS, Džip, Lanča, Maserati, Opel, Pežo i Voksal.

U zajedničkom saopštenju  nadalje se navodi da će nova kompanija sinergijom ostvariti uštedu od oko 3,7 milijardi evra, bez zatvaranja fabrika u okviru ove transakcije. Dodaje se da će spajanje dve grupacije da bude okončano u roku od 12 do 15 meseci, te da će sedište nove kompanije da bude u Holandiji,a da će ona da ostane kotirana na berzama u Parizu, Milanu i Njujorku.

Sadašnji predsednik FCA Džon Elkan, naslednik porodice Anjeli, biće predsedavajući novog upravnog odbora dok će Karlos Tavares biti generalni direktor nove spojene grupe.

Spajanjem će biti ostvarene uštede vezane za tehnologiju, proizvode i platforme koji će predstavljati oko 40 odsto od očekivanih ušteda od 3,7 milijardi, navele su dve grupe u saopštenju. Uštede će,konstatuje se, omogućiti novoj grupi da pravi velike investicije u tehnologije i usluge koje se odnose na buduću mobilnost, odgovarajući na izazov propisa oko emisija ugljen dioksida.

U kragujevačkom Fijat Krajsleru, u kojem je ovogodišnja proizvodnja okončana još početkom meseca, zvaničnih reakcija ovim povodom danas nije bilo. I predstavnici zaposlenih smatraju da je još rano za ozbiljnije analize informacije o  spajanju Fijat Krajslera i Pežo PSA grupacije, ali da je, u principu, to dobra vest i za kragujevačku fabriku. Tim pre, što je i u zajedničkom saopštenju dveju grupacija, izdatom nakon potpisivanja sporazuma o njihovom spajanju, navedeno da gašenja fabrika neće biti.

  • Spajanje Fijat Krajslera i Pežoa na kraći rok neće imati značajniji efekat ni za jednu fabriku iz obe grupacije.  Sigurno je da mi u Kragujevcu nećemo odmah početi da pravimo Pežoove modele, ukoliko ih, u stvari, ikada i budemo pravili. Svaki proizvođač ima svoju opremu i tehnologiju i potrebno je vreme da se to uskladi. Ali, nema dileme  da će, dugoročno posmatrano,  od spajanja imati obe grupacije, a  samim tim i naša fabrika, rekao je za Glas Šumadije predsednik fabričkog ogranka UGS “Nezavisnost” u Fijat Krajsleru Zoran Stanić.

U Samostalnom sindikatu Fijat Krajslera  veruju da će, nakon spajanja te grupacije sa Pežoom, kragujevačka fabrika brže i jednostavnije da dobije novi, ili još jedan model automobila, kako bi Fijat Krajsler u Srbiji konačno počeo da radi punim kapacitetom od blizu 200.000 gotovih automobila godišnje, što bi obezbedilo i veću uposlenost radnika, a verovatno i nova zapošljavanja.

Poznavaoci ove problematike smatraju da je prednosst FCA Srbija u odnosu na konkurenciju u novoj grupaciji to što je i dalje jedna od najsavremenijih,  ako ne i najsavremenija Fijatova fabrika automobila na svetu. Kragujevačka fabrika, uz to, ima energetske, prostorne i druge potencijale za značajnije proširenje proizvodnih kapacita i godišnju proizvodnju od više stotina hiljada automobila. Ohtrabruje i to, smatraju,  što Pežo grupacija u ovom delu Evrope nema nijednu svoju fabriku.

U ovim krugovima ne veruju da će jeftina radna snaga i subvencije države još dugo da budu aduti kragujevačke fabrike. Cena rada  i kod nas će, ističu, morati da rastu, kako Srbija ne bi ostala bez radne snage. Fijat Krajsler, nadalje, neće doveka moći da računa ni na subvecncije i druge državne benefite i fabrika u Kragujevcu će, u okviru nove grupacije, morati da se osloni na druge prednosti, medju kojima su savremena oprema, obučeni radnici, energetski potencijali Fijatove energane i druge.                                                      

PREDNOSTI SPAJANJA

Upućeni smatraju da Fijat spajanjem sa Pežoom dobija mogućnost da konačno počne da pravi i kvalitetne velike automobile, kakve do sada nije proizvodio. Pežo će, s druge strane, biti u prilici da se, zahvaljujći velikoj prodajnoj mreži Krajslera u SAD-u, nakon više decenija vrati na američko tržište. Zajedničkim snagama lakše i efikasnije će moći da nastupaju i na ostalim svetskim tržištima, medju kojima i na onom najmogoljudnijem – kineskom.

Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.