TEK SAD NIJE JASNO KOLIKO KOŠTA REKONSTRUKCIJA AERDODROMA I ZAŠTO SE ČEKALO SEDAM GODINA

Društvo Ekonomija

Reagujući  na tekst pod naslovom “Da li izvodđači besplatno rekonstruišu Lađevce?”, preciznije aerodrom “Morava” u Lađevcima, koji bi, kao treća domaća vazdušna luka međunarodnog karaktera, prema oficijelnim najavama, trebalo da bude otvorena 28. juna, na Vidovdan, i u kojem su osnovna pitanja lista  DANAS I “Glasa Šumadije”  bila: “Koliko zaista košta rekonstrukcija (aerodroma)  i zašto se sa njegovim otvaranjem za civilni saobraćaj kasni čak sedam godina od prvobitnih najava, Ministarstvo gradjevinaststva, infarstrukture i saobraćaja u već prepoznatljivom, uveliko „izlizanom“ i nadave besmislenom naprednačkom maniru najpre uzvraća u stilu da je  Srbija pre njih bila maltene neuzorana ledina („Na “Moravi” smo zatekli nezavšene radove“). Šumadijski šereti bi rekli: „Pre nas nije bilo ništa, a onda smo došli mi (naprednjaci) i odneli sve“.

U odgovoru Ministarstva navodi se da su da je ukupna vrednost nabavke opreme i radova koji se sada izvode nešto više od 10 miliona evra, što u dosadašnjim informacijama o pretvaranju vojnog aredroma Ladjevci u mešovitu (vojno – civilnu) vazdušnu luku nije tako navodjeno. Naprotiv, u poslednjoj zvaničnoj infomaciji na tu temu doslovce je  rečeno da je u rekontrukciju i opremanje arerdroma „Morava“ do sada investirano više od milijardu dinara, odnosno oko 10 miliona evra. Kako je, opet prema zvaničnim podacima, u rekonstrukciju i opremanje aerdroma „Morava“ u Ladjevcima država, od 2010. do 2012., uložila takodje više od milijardu dinara, odnosno oko deset miliona evra, DANAS I “Glas Šumadije” su nadležne pitali: koliko zaista košta rekonstrukcija tog aerdoroma(?)”, uz otvaranje dileme, da li , ukoliko je  tačno da je u rekonstrukcija i opremanje „Morave“ od 2010. do 2012. uloženo deset miliona ,  to,onda, znači da se aktuelni radovi evra , (asfaltiranje piste, nabavka aerdoromske opreme, provera instalacija u aerod opmskoj zgradi), izvode gratis? Nakon poslednjeg reagovanja resornog ministrstva dalo bi se, dakle, zaključiti da je u rekonstruKciju i opremanje areddroma u Ladjevcima, od 2010. do sada, investirano oko 20 miliona evra. Od 2010. Do 2012. – deset miliona, i isto  toliko i sada, uoči otvaranja.

li, Ministarstvo građevinarstva, infrastrukture i saobraćaja opet tvrdi drugačije, odnosno sugeriše da je rekosntrukcija, zahvaljujći rasipništvu prethodne vlade, koštala mnogo skuplje. U poslednjem reagovanju,  nadležni u tom ministarstvu ističu, naime, da je netačna tvrdnja da je „u rekonstrukciju i izgradnju objekata na tom aerodromu („Morava“) država, od 2010. do 2012., uložila oko deset miliona evra“. Ukupna ulaganja, dodaje se u reagovanju Ministarstva,” bila su gotovo dvostruko veća”…Kragujevački portal „Pressek“, nedavno je objavio da je država u osposobljavanje aerodroma Ladjevci za civilni saobraćaj, prema  „Izveštaju o realizaciji Investicionog rograma za osposobljavanje aerodroma „Morava“ za transport putnika i stvari“, od 2010. do 212. Uložila oko  deset miloona evra. Portal „Pressek“  taj podatak od nadležnih  je dobio je prema Zakonu o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja.

Zato DANAS I Glas Šumadije  i ndalje pitaju: koliko je, od 2010. do sada, zaista investirano u rekonstrukciju i opremanje aerd oma „Morava“? Tim pre što je predsednik Srbije Aleksandar Vučić, 22. februara, u Kraljevu, u okviru kampanje „Budućnost Srbije“, najavljujući otvaranje aerdroma za predstojeći „Vidovdan“, žiteljima grada na Ibru ja sno i glasno rekao da će u produženje aerdoromke piste na „Moravi“, kako bi na nju mogli da sleću čak i avioni  tipa „Bonig 737“, biti uloženo 8,4 miliona evra. “Pista je presvučena novim asfaltom, ali sa sada nije ni produžena ni proširena. Izgradjena je nova okretnica i sanirana rulna staza”, rekao je ovih dan direktor Vojno-gradjevinske ustanove Slobodan  Rakić.

Podsetimo  da je , 2011., kad je prvi civilni avion sa ondašnjim predsednikom Srbije Borisom Tadićem i bivšim ministrom odbrane Draganom Šutanovcem, sleteo na Ladjevce, bilo najavljeno da će taj aerodrom za saobraćaj da bude otvoren do kraja naredne 2012. godine. Krajem te 2012., ondašnji prvi potpredsednik Vlade Srbije Aleksandar Vučić najavio je da će taj aerodrom „ da bude otvoren uskoro“. Potpredsednica Vlade i aktuelna resorna ministarka Zorana Mihajlović svojevremenolje najavljivala da će  aerodrom u Ladjevcima za civilni saobraćaj da bude otvoren sredinom 2016… Zašto se na otvaranje tog aerodrome čekalo sedam godina od prvih, a tri godine od poslednje najave, kao i koliki je trošak amortizacije pre sedam godina završene aerodoromske zgrade i ostalih ranije sagradjenih objekata, te koliki je izgubljeni profit zbog neotvaranja “Morave”, pitanja su na koja DANAS  I Glas Šumadije ni ovoga puta nije nisu  dobili  odgovore.

U reagovanju Ministarstva ne navodi ni zbog čeka će Kragujevac, kao najznačajniji industrijsko-pivredni centar južno od Save Dunava, da ostane i bez konekcije sa aerdromom “Morava”,kao što je već ostao i bez južne i severne obilaznive, te veze sa koridorima 10 i 11, zbog čega je, sa svojim šumadijski  okruženjem,  definitivno  postao “crna rupa”, na infrastrukturnj mapi Srbije i jugoistočne Evrope.

Piše: Zoran Radovanović

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *