USKLADJIVANJE PROIZVODNJE SA SVE MANJIM ZAHTEVIMA TRŽIŠTA

Društvo Ekonomija

Proizvodne i montažne trake u kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija juče su ponovo  zaustavljene i mirovaće do petog februara, kada će biti nastavljena ovogodišnja proizvodnja svih verzija modela “500L”, koja je startovala 16. januara. U januaru je u kragujevačkom Fijatu, zbog uskladjivanja proizvodnje sa zahtevima inostranih tržišta, bilo tek devet radnih dana,  tokom kojih je iz pogona izašlo oko 3.750 gotovih automobila.  U februaru će, saznaje naš list, u FCA Srbija biti osam radnih dana, u martu desetak, koliko će ih biti u ostalim   mesecima do sredine godine. Očekuje se da će ove godine  u kragujevačkoj fabrici da bude proizvedeno do 40.000 automobila, što je, kako se procenjuje,  granica rentabilnosti Fijatovog poslovanja u Srbiji.  Dogodine već, ukoliko ne bude novog, ili još jednog modela, proizvodnja u Kragujevcu će , najverovatnije, biti dvostruko manja od predvidjene u ovoj godini, što će, i uz sve benefite  koje Fijat ima u Kragujevcu , gotovo izvesno da dovede u pitanje rentabilnost poslovanja te kompanije  u Srbiji.

Kompanija Fijat Krajsler automobili Srbija inače,  nije više, kao što je Glas Šumadije nedavno i najavio, najveći srpski izvoznik. Prema podacima Ministarstva finansija,  naime, čelik je kao izvozni srpski proizvod, u 2018., pretekao plasman kragujevačkih automobila na svetskim tržištima. Srbija je,od januara do kraja decembra 2018.,, kako pokazuje studija makroekonomskih kretanja Ministarstva finasija, u svet izvezla čelik proizveden u Železari iz Smedereva, u vlasništvu kineske HBIS grupe, u vrednosti od 749,5 miliona evra, dok je prošlogodišnji plasman kragujevačkog Fijata na inostranim tržištima “težio” oko 714 miliona evra, što je za  više od 100 miliona evra manje i od vrednosti izvoza  FCA Srbija u prethodnoj 2018. godini.

Kragujevačka fabrika na poziciji najvećeg srpskog izvoza bila je, podsetimo, gotovo sedam godina, odnosno od 2013. do kraja novembra prošle godine. Pre  sedam godina, preciznije 2013., plasman kragujevačkog  Fijata  na evrospkim i severnoameričkim tržiština vredeo je iznad 1,5 milijradi dolara, i činio je desetinu ukupnog srpskog izvoza u toj godini. Izvoz  Fijata je potom, zbog smanjenja tražnje za modelom “500L, pre svega na američkom tržištu, padao je iz godine u godinu, da bi u 2018., prvi put pao ispod milijardu dolara. U 2018. Kragujevački  Fijat je, prema nešto slobodnijoj proceni, kupcima u inostrantsvu prodao vozila u vrednosti od oko 850 miliona dolara. Nije pomoglo ni to što je u maju te godine startovala proizvodnja redizajniranog modela “500L”, kojim je  (redizajnom), prema oficijelnoj informaciji, promenjeno čak 40 odsto pozicija na  šumadijskom “velikom fići”.

Ono što je, s ovim u vezi, sasvim  izvesno, jeste da kragujevački  Fijat ove godine neće moći da se vrati na čelo liste najvećih srpskih izvoznika. Naprotiv, ta pozicija će i ove godine, opet sasvim izvesno, da pripadne smederevskoj Železari, a  u kragujevačkoj fabrici bi mogli da budu zadovoljni ako FCA  Srbija do kraja 2019., s obzirom na predvidjeni obim godišnje proizvodnje od jedva 40.000 automobila (ako bude i toliko), uspe da zadrži i drugo mesto na listi najvećih domaćih izvoznika.

Već dogodine, medjutim, Fijat bi, ukoliko u Kragujevcu, kako se najavljuje iz kooperantskih kompanija, 2020. startuje  proizvodnja još jednog ili novog  modela automobila  čime bi, najvećim delom, bili upošljeni do sada instalirani fabrički kapaciteti , mogao da se vrati na mesto najvećegh izvoznika u Srbiji. Da li će tako, biti,  ostaje de se vidi.

Piše: Zoran Radovanović

 

 

 

 

 

 

Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.