Fijat u Kragujevcu od početka godine radio samo sedam dana

Društvo Ekonomija

Kragujevački Fijat mesečno radi samo tri do četiri dana, a sve ostale dane, zaposleni provode na plaćenom odsustvu. Tokom prošle godine, radnici su u fabrici bili samo samo 50 dana, a sudeći prema prva dva meseca ove godine, svi su izgledi da će taj trend biti nastavljen. Od početka 2022. fabrika je imala samo sedam radnih dana, a proizvodne trake mirovaće sve do 8. marta, kada se radnici, posle gotovo jednomesečne pauze, vraćaju sa plaćenog odsustva.

Zvanično obaveštenje da će 8. mart biti prvi radni dan, radnicima je saopšteno juče, ali ne i koliko će dana raditi, rekao je za Nova.rs predsednik Fijatovog Samostalnog sindikata Saša Đorđević.

On objašnjava da se plan rada saopštava na mesečnom nivou, te da ne može da predvidi koliko će raditi u kontinuitetu. Dodaje i da menadžment Fijata, sindikatima ne iznosi svoje dugoročne planove, te se ne zna koliko će automobila proizvesti ove godine.

Na sve učestalije natpise u medijima, da je kragujevački Fijat „viđen“ za proizvodnju modela na hibridni pogon, Đorđević kaže da je sve to u ‘‘sferi možda će biti‘‘, ali da se čelnici Fijata, još uvek zvanično ne izjašnjavaju o tim pretpostavkama.

Sa druge strane, u fabrici je atmosfera neizvesnosti podignuta na viši nivo, jer su pored nedavnog odlaska radnika u Slovačku, zaposleni sada dobili ponudu i za rad u Fijatovoj fabrici u Poljskoj.

Sve to dodatno podgreva nagađanja da grupacija Stilantis, kao četvrti po veličini proizvođač putničkih automobila, ne računa mnogo na kragujevačku fabriku.

Zoran Stanić predsednik sindikata Nezavisnost podvlači da u fabrici, već dugo očekuju novi model ‘‘koji nikako da stigne‘‘. Ističe da se evropsko tržište zasitilo modela 500L, te da potražnja za jedinim kragujevačkim proizvodom, opada iz godine u godinu.

Podseća da je taj model, kada se pojavio, bio lider u prodaji u svojoj kategoriji, ali dodaje ‘‘da se ne živi od stare slave‘‘.

‘‘Mi već 10 godina prodajemo isti model, a na tržištu auto industrije, ako posle četiri -pet godina ne izbacite novo vozilo, onda počinjete da odumirete. Evropa je već izgustirala 500L i da bismo opstali, potreban nam je novitet na tržištu‘‘, rekao je Stanić.

On ukazuje i na činjenicu, da ukoliko i stigne novi model, „neće imati ko da ga iznese“, jer iz fabrike odlaze ljudi.

Prema njegovim rečima, najkvalitetniji stručnjaci su „odavno otišli iz Fijata“, a poslednja dešavanja upozoravaju da neće biti ni radnika na proizvodnim linijama.

„Naši ljudi su sada u Slovačkoj, u pripremi su i nove grupe za odlazak u tu fabriku, a sada je otvoren i poziv za rad u Poljskoj. Pitam se koji je sad tu naš interes? Koji je interes Fijata da šalje svoje radnike u Slovačku i Poljsku? U Kragujevcu je jedna od najsevremenijih Fijatovih fabrika, mnogo savremenija od tih u koje se šalju naši radnici, a mi i dalje pravimo model, koji kupcima više nije interesantan“, negoduje Stanić.

Ko plaća „plaćeno odsustvo“ ?

U javnosti već godinama lebdi pitanje bez odgovora, ko plaća Fijatove radnike dok su na odsustvu zbog nedostatka posla. Zvanično, njima se tokom neradnih dana isplaćuje 65 odsto od zarade, ali u sindikatima nemaju precizne odgovore, da li to isplaćuje Fijat ili ide na teret države, koja je 33 odsto vlasnik fabrike.

Prema Stanićevim rečima, to je vrlo kompleksno pitanje, a ćutanje obe strane, otvara prostor za razna nagađanja. On objašnjava i da radnicima nije nimalo prijatno da sede kod kuće i da za to sedenje ‘‘dobijaju‘‘ novac. Ističe, da je raspoloženje među zaposlenima takvo, da bi svi želeli da ‘‘zarade‘‘ svoju platu.

„Ljudi imaju kredite, imaju hipoteke na kuće i stanove i ovakvo stanje ih plaši. To što sede kući, a imaju neka primanja nije nikakav komfor, već stalna strepnja od zatvaranja fabrike i odlaska Fijata“, kaže on.

Ističe i da je mnogo nejasnoća oko zvaničnih Fijaatovih finanijskih izveštaja, dostupnih na APR-u, prema kojima je 2020. godinu završio sa milionskim gubitkom.

„Fijat je na papiru otišao u minus, ali smo mi te godine napravili 20.000 vozila. Kada se prostom računicom sve sabere, Fijatov profit bi trebalo da iznosi oko 60 miliona evra, što i nije loše za broj dana koji smo radili. Nama je te godine isplaćen bonus, koji se po Kolektivnom ugvoru isplaćuje, ako fabrika posluje pozitivno. Međutim, zvanično je prikazan minus, ali papir trpi sve“, izneo je Stanić svoje mišljenje.

U Slovačku i Poljsku za platu od 1.400 evra

Trenutno je u Slovačkoj 27 Fijatovih radnika iz Kragujevca, koji se nalaze na tromesečnom službenom putu, kao ispomoć kolegama u Pežoovoj fabrici u gradu trnava. Njima je zagarntovana neto plata od 1.410 evra, a tokom rada u Slovačkoj, u matičnoj fabrici im teče staž.

Sada je u toku formiranje novih grupa radnika, koji se izjašnjavaju za odlazak na četiri, pet i šest meseci, takođe u Slovačku, a u opticaju je i ponuda za rad u Poljskoj.

Radnicima koji se izjasne za Poljsku, plata će biti uvećana za oko 200 evra, koliko iznosi razlika u zakonski propisanim dnevnicama, a oni bi trebalo da rade u Fijatovoj fabrici u gradu Tihi, gde se proizvodi model Fijat 500.

U Samostalnom sindikatu navode, da nijedna grupa radnika neće ići iz Kraguejvca, dok se polovinom maja ne vrate zaposleni, koji su trenutno u Slovačkoj.

Izvor: nova.rs; Piše: Aleksandra Petrović; Foto: FIAT/Facebook

Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.