Kragujevac između Fijata i Stelantisa: Srpski Detroit čeka zvezde

Ekonomija Grad

Za kragujevačku fabriku automobila turbulentna godina prošla godina u budućnosti će sigurno biti označena kao „prelomna“ u njenoj sedamdesetogodišnjoj istoriji, bez obzira na to da li će najnoviji italijansko-srpski auto-industrijski projekat uspeti ili ne

Multinacionalni automobilski gigant „Stelantis“ (od latinskog stello – osvetljen zvezdama) nastao spajanjem italijanske kompanije Fijat Krajsler automobili (FCA) i francuske grupe Pežo Sitroen automobili (PSA), rasuo je zvezdani prah sa svog logoa nebom iznad Kragujevca odlukom da u rodnom gradu srpske auto-industrije proizvodi potpuno nov model automobila na električni pogon.

Ta odluka počela je da se materijalizuje pristizanjem dva velika kontingenta sofisticirane opreme koja će biti instalirana u kragujevačkoj fabrici za proizvodnju elektromobila.

U takvom ambijentu završava se još jedna turbulentna godina za kragujevačku fabriku automobila, koja će u budućnosti sigurno biti označena kao „prelomna“ u njenoj sedamdesetogodišnjoj istoriji, bez obzira da li će najnoviji italijansko-srpski auto-industrijski projekat uspeti ili ne. Na kraju godine ispunjene snažnim potresima koji su, u amplitudi od euforije do očaja, pogađali fabriku u Kragujevcu, šireći srazmerno visok nivo stresa na zaposlene u njoj i njihove porodice, utisak je da će 2022. ipak biti upamćena kao godina početka nove ere u razvoju automobilske industrije Srbije.

Aprila prošle godine tadašnja ministarka privrede Anđelka Atanacković, u ime Vlade Srbije, a i tadašnja direktorka kompanije Fijat Krajsler automobili (FCA) Silvija Varneti, u ime italijanskog automobilskog proizvođača vozila, potpisale su ugovor o zajedničkoj proizvodnji automobila na električni pogon i tako označile početak trećeg posla stoleća.

Treća sreća

Ako sve bude teklo po planu, proizvodnja novog elektromobila počeće u drugoj polovini 2024. godine, što će po važnosti biti u rangu prvog ugovora između „Fijata“ i „Zastave“ o licencnoj proizvodnji „fiće“, koji su 1954. godine potpisali osnivač „Fijata“ Đovani Anjeli i direktor Fabrike automobila „Zastava“ Prvoslav Raković. Proizvodnja zastave 750, popularnog „fiće nacionale“ počela je 1955. godine i trajala je 30 godina, a u tom periodu proizvedeno je skoro milion tih vozila (923.487).

Drugi „posao stoleća“ startovao je 2008. godine, potpisivanjem ugovora između Vlade Srbije i Fijat Grupe iz Italije o formiranju zajedničkog preduzeća Fijat automobili Srbija (FAS) u kome je 2012. počela proizvodnja modela fijat 500L, čija je montaža trajala do polovine ove godine, kada je zbog tehničko-tehnoloških priprema za proizvodnju automobila na električni pogon, fabrika zatvorena.

Novim ugovorom nastavljeno je višedecenijsko partnerstvo kragujevačke fabrike automobila i „Fijata“, ovoga puta u okviru Stelantisa, započeto nakon Drugog svetskog rata, koje traje do današnjih dana, sa prekidom od dve decenije u vreme ratova na prostoru nekadašnje Jugoslavije.

Novac, rokovi, resursi…

Vrednost projekta koji će se realizovati u okviru multinacionalnog automobilskog giganta Stelantis je 190 miliona evra, a država Srbija, kao vlasnik 33 odsto kapitala, u njemu učestvuje sa 48 miliona evra. Međutim, iako je do početka proizvodnje ostalo još dve godine, neka pitanja koja od potpisivanja ugovora prate projekat, poput njegove ukupne vrednosti, lokalizacije proizvodnje, obezbeđivanja kvalifikovane radne snage i konačno realnog roka početka proizvodnje još uvek nisu rešena.

I ovaj ugovor, kao i ogromna većina dokumenata koje je Vlada potpisala sa stranim investitorima, potpuno je netransparentan, skriven od očiju javnosti, što u startu izaziva podozrenje, pre svega prema Vladi Srbije, koja, koliko je poznato, nije uradila analizu i „podvukla crtu“ prethodnog posla sa „Fijatom“, koja bi pokazala da li je država profitirala od tog posla, odnosno da li je bar povratila uložena sredstva.

Po oceni stručnjaka 190 miliona evra je nedovoljno za razvoj i implementaciju novog modela, pa se može očekivati dodatno „fakturisanje troškova“, kao što je to bilo sa prethodnim poslom. Moguće je da je ugovorom sve definisano i da je 48 miliona evra, koliko ulaže srpska strana „konačan odgovor“ u finansijskom delu projekta. Takođe je nepoznato kako će biti rešena lokalizacija proizvodnje, odnosno koliki će biti udeo srpske privrede u novom proizvodu, s obzirom da su domaći proizvođači za fijat 500L isporučivali samo kablove, plastične obloge za enterijer, branike, felne i još neke plastične delove.

Ključni delovi poput motora, menjača, kočionog i upravljačkog sistema uvoženi su iz Italije.

Stelantis je ranije saopštio da će za proizvodnju automobila na električni pogon biti angažovano 1.550 radnika, ali ima mišljenja da bi i kvalifikovani ljudski resursi mogli biti problem jer su u poslednjih nekoliko godina tokom kojih je fabrika u Kragujevcu radila sa minimalnim kapacitetima, a zaposleni uglavnom bili na plaćenom odsustvu, veliki broj najboljih inženjera, ekonomista i menadžera profilisanih u FCA, napustio kompaniju i prešao u Simens, Waker Nojson, Janfeng koje posluju u Kragujevcu. S druge strane, „Fijat“ je deo radnika tokom ove godine uputio na rad u Stelantisovu fabriku u Slovačkoj, uz obećanje da će ih po povratku u matičnoj fabrici čekati radno mesto, a oko 700 zaposlenih proglašeno je za tehnološki višak i uz otpremnine napustilo fabriku. S obzirom na situaciju na tržištu rada na kome je zbog odlaska u inostranstvo sve manje stručnjaka, Stelantis bi se mogao suočiti i sa problemom popunjavanja svog tima, s obzirom da je zadržao samo 500 zaposlenih.

Stelantis još nije saopštio koji će se model proizvoditi u fabrici u Kragujevcu, ali je ranije najavljeno da će on i po dizajnu i po tehnološkim rešenjima biti potpuno inovativan. S obzirom da sve velike automobilske kompanije svoje nove modele pripremaju relativno brzo i da se veoma često novi modeli rade na postojećim platformama, nije isključeno da je budući automobil na električni pogon koji će se proizvoditi u Kragujevcu već izašao iz faze projektovanja. U suprotnom, i sa tim poslom bi trebalo požuriti.

Optimizam i snovi

Sudeći po kontinuiranim, nedvosmislen i optimističkim porukama koje stižu iz Stelantisa, izvesno je da se pripreme odvijaju po planiranoj dinamici i da bi fabrika u Kragujevcu mogla biti jedan od ključnih Stelantisovih centara za proizvodnju elektromobila.

To potvrđuju i nedavne poruke sa najvišeg nivoa Stelantisa da „Srbija ima strateški značaj za Stelantis i njegove operacije kao deo globalnog strateškog plana Dare Forward 2030“, i da će „Srbija i njena fabrika u Kragujevcu igrati ključnu ulogu u strateškom planu“ te kompanije ulivaju novu dozu optimizma u pogledu realizacije „novog posla stoleća“.

Podsećanje na 2022.

Za grad i kragujevačke automobildžije 2022. je bila teška i prošla je u nizu stresnih situacija. A i za Srbiju, u svakom smislu, od privrednog do socijalnog. Epilog je poznat; zatvaranje FCA, do radnika, posle dugih pregovora, uzeo otpremnine, deo otišao na dvogodišnji rad van zemlje u druge Fijatove fabrike. Tzv. kooperanti su i dalje ispod radara, pa nema informacija šta je sa onima koji su sarađivali u proizvodnji Fijatovih kola u Srbiji.

Nekoliko hiljada ljudi i porodica!

Radnici FCA su sa odobravanjem pozdravili potpisivanje ugovora o proizvodnji elektromobila u Kragujevcu, ali ne i odluku fabričkog menadžmenta da dve trećine zaposlenih proglasi tehnološkim viškom. Usledili su višenedeljni protesti zaposlenih, blokade fabrike i puteva. Radnici su insistirali da se Vlada Srbije uključi u rešavanje problema i posreduje u sporu sa rukovodstvom FCA, pa je premijerka Ana Brnabić posle više sastanaka u Kragujevcu i Beogradu uspela da postigne kompromisno rešenje. Time je okončana verovatno najveća kriza u odnosima partnera iz Srbije i Italije.

Piše: Branko Vučković
Fotografija: Lazar Novaković
Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.