Lažne vesti su pretnja za demokratiju: U Kragujevcu predstavljen priručnik za borbu protiv netačnih i lažnih vesti

Društvo

Preko 80 odsto građana u razvijenim evropskim zeljama veruje da su netačne informacije koje se plasiraju u medijima opasna pretnja za demokratiju, pokazalo je jedno veliko evropsko istraživanje.  Sa druge strane, iskustva lokalnih medija u Srbiji govore drugačije, a opšti utisak je da građani lako ‘‘nasednu‘‘ na netačnu i neproverenu informaciju, koju prihavtaju kao istinu. Portal Glas Šumadije, objavio je Priručnik o ulozi i odgovornosti lokalnih medija u borbi protiv lažnih vesti, koji je nastao kao rezultat šestomesečnog monitoringa  11 lokalnih portala iz Srbije, a ceo projekat realizovan je uz podršku DT Instituta.

 Lažne vesti, dezinformacije, poluinfrmacije i medijska propaganda, prisutni su u svim sredinama u Srbiji, a plasiraju ih podjednako i tradicionalni mediji (televizija, radio i novine) i digitalni, odnosno portali.

U šestomesečnom praćenju medijskog sadržaja koji se plasira građanima i odjeka koji neproverene informacije imaju na širu javnost, urednici 11 lokalnih medija iz Srbije, došli su do jedinstvenog zaključka da građani nisu dovoljno osvešćeni da naprave razliku između lažnih vesti i istinitih činjenica. Takav odnos prema medijskim sadržajima, rezultira širenjem panike, raspirivanjem mržnje prema rasnoj, etničkoj i političkoj pripadnosti, kao i pretnjama novinarima i pojedincima.

U ovom projektu učestvovali su novinari z Kragujevca, Pančeva, Trstenika, Bujanovca, Zaječara, Grocke, Beograda, Subotice i Požege (Glas Šumadije, Ritam grada, Kragujevačke, Infokg, Glas Zaječara, Bujanovačke, Pančevo City, Pan press, Žig Info, Centar press, Forca Požega, Vitraž i Magločistač).  

Urednici lokalnih portala, preko analitike čitanosti i poseta sajtovima, imaju najbolji uvid u to kakve vesti interesuju građane i šta ih najviše zanima u svom gradu.

Na predstavljanju Priručnika koje je održano u Kragujevcu, ocenjeno je da su građanima neophodne svakodnevne životne informacije, koje ne dobijaju preko nacionalnih frekvencija, te da se vesti iz manjih sredina, na centralnim medijima objavljuju samo ‘‘na nivou ekscesa‘‘.

Pandemija i kriza u Ukrajini dominantne po netačnim vestima

Prema oceni urednika lokalnih medija, ‘‘poplava‘‘ dezinformacija počela je sa izbijanjem pandemije, a nastavljena je sa invazijom Rusije na Ukrajinu. Centralni mediji, odnosno televizije sa nacionalnom frekvencijom zauzele su kurs jednostranog izveštavanja, a na digitalnim medijima buknuli su razni teoretičari zavera, što je kompletnu javnost dovelo do podela.

Sličan obrazac vlada i kada je u pitanju kriza u Ukrajini, a u to se lično uverio Miljko Stojanović, dopisnik Danasa iz Zaječara i novinar portala Glas Zaječara.

Njegov intervju sa mladićem iz Ukrajine koji je iz Lavova izbegao prvog dana ruske invazije, napisan u formi ispovesti, ‘‘zapalio‘‘ je društvene mreže. Ukrajinski izbeglica je u komentarima okarakterisan kao ‘‘nacista i ljubitelj NATO-a‘‘, a autor teksta Miljko Stojanović počeo je da trpi pritiske zbog ‘‘veličanja nacističke Ukrajine‘‘, koji su rezultirali pretnjama smrću. 

Miljko Stojanović: Sada se suđenje odugovlači

Ceo slučaj dospeo je i do suda, a Miljko Stojanović kaže da je ovaj ekstremizam,  posledica višegodišnje medijske propagande.

  • Osoba koja mi je pretila smrću, na svom profilu se jasno deklariše kao ljubitelj ekstremnih organizacija. To je sve posledica višegodišnje propagande koju šire tabloidi i pojedine medijske kuće. Oni bukvalno truju ljude dezinfoormacijama, rekao je Stojanović, dodajući i da se ceo sudski proces u vezi sa ovim ozbiljnim pretnjama,  sada odugovlači.

Provladini tabloidi imaju ‘‘svoju istinu‘‘

Lokalni mediji su svojevrsni korektivni faktor centralnim medijima koji su dominantni i koji su u Srbiji pod kontrolom vlasti.

Značaj lokalnih medija koji informacije mogu da dobiju ‘‘iz prve ruke‘‘ i sa lica mesta, potvrdio je novinar portala Žig info, na primeru tuče stranačkih aktivista tokom predizborne kampanje.

  • Provladini tabloidi objavili su da su aktivisti SSP-a napali aktiviste SNS-a, a zapravo je bilo obrnuto. Mi smo došli do snimka i objavili ko je dobio prvi udarac i kako je ustvari sve započelo‘, reao je Željko Matorčevič urednik portala Žig info, dodajući da se posredstvom provladinih medija, sa lokala lansiraju informacije, koje daju ‘‘iskrivljenu sliku‘‘.   

On je podsetio i na slučaj paljenja kuće novinara Milana Jovanovića iz Grocke, gde su upravo lokalni mediji iz cele Srbije doprineli da ‘‘prava i istinita informacija‘‘ stigne do što većeg broja ljudi.

Sa njim se slaže i urednica Centar pressa iz Trstenika, Jelena Marković.

Jelena Marković: Lokalni mediji moraju da se drže zajedno

Ona ističe da lokalni mediji  ‘‘moraju da se drže zajedno‘‘ i da međusobno razmenjuju proverene i istinite informacije, jer je to jedini način da građani dođu do vesti ‘‘koje nikada neće čuti na centralnim medijima‘‘, pogotovo ne na onima, čiji program je baziran na emitovanju rijaliti programa.

Pančevo: Lokalne novine i televizija sveli se na propagandu

Pančevački novinari Nenad Živković (Pančevo City) i Ivana Pretić (Pan press) ukazuju na značaj i neophodnost decentralizacije medija i navode primer ‘‘propadanja‘‘ lokalnih medija u svom gradu, koji su se, kako kažu,  sveli na propagndističko emitovanje programa u korist vladajuće partije.

Pančevo: TV Pančevo, nekada simbol slobodnog novinarstva, danas propagandna televizija

Prema njihovim rečima, lokalni mediji nisu posvećeni informisanju o lokalnim temama, te su zbog takve koncepcije programa izgubili svoju publiku na lokalu.

  • Pančevac je najstariji nedeljnik na Balkanu, a sada je postao tabloid u kome  vlasnik lista pegla neke svoje nerazjašnjene račune. Građani koji i dalje kupuju Pančevac, rade to iz neke navike i zbog čitulja. To je vrlo tužno. A, Televizija Pančevo, koja je nekada bila simbol slobodnog novinarstva, danas je potpuno propagandna televizija, nešto poput Pinka, rekla je Ivana Pretić.

Pančevci je danas preostalo da se o lokalnim temama informišu preko nekoliko lokalnih portala.    

  • Ako govorimo o decentralizaciji, važno je da mi u našim lokalnim sredinama afirmišemo vrednosti profesionalnog novinarstva, da ne skliznemo ni na koji način u propagandističko i lažno informisanje i da u svojim sredinama gajimo solidnost profesije. Lokalni mediji imaju uvid u informacije i objektivno informišu javnost. Zbog toga svi mi zajedno  možemo da damo doprinos suzbijanju, ne samo lažnih informacija, već i svih informacija koje plasiraju teoretičai zavere, istakao je Nenad Živković iz Pančevo City-ja.

Bujanovac: Balansiramo između patriotizma sa obe strane

U projektu za praćenje lažnih vesti i dezinformacija u lokalnim sredinama učestvovao je i portal Bujanovačke, jedini portal koji objavljuje vesti i na srpskom i na albanskom jeziku.

Nikola Lazić: Novinarstvo nema naciju

Informisanje građana u ovoj izrazito dvoetničkoj sredini,  za novinare je veliki izazov, a urednik Nikola Lazić kaže da je propaganda prisutna ‘‘sa obe strane‘‘.

  • Osnovno naše načelo je da novinarstvo i vesti ne delimo po etničkom principu. Prosto, postoji dobro novinarstvo, ili ne postoji nikakvo novinarstvo. To važi i za albansku i za srpsku redakciju, navodi on.

Dodaje i da se prema komentarima, jasno vidi koje teme izazivaju određene reakcije, a da je trenutno najaktuelnija kriza u Ukrajini. On kaže da je došlo do pojave nacionalističkih komentara upućenih albanskoj zajednici uz pretnje ‘‘videćete sad, Rusija se probudila‘‘. Lazić je podvukao i da su to ‘‘vrlo opasne stvari na terenu‘‘, u zajednici gde ljudi pokušavaju normalno da žive.  

  • Mi se protiv ove pojave borimo tako što ne objavljujemo svakakve gluposti. Ljudima je dosta visoke politike i ratova, gledaju kako će da prežive i najviše ih interesuju životne teme, šta je poskupelo, ima li nestašice nečega i slično. Takve vesti objavljujemo i to su nam i najčitanije vesti, rekao je urednik portala Bujanovačke.

Svi urednici medija koji su učestvovali u ovom projektu, saglasni su da nijedan nacionalni medij ne može da zameni lokalne, jer lokalni mediji ‘‘žive sa građanima‘‘.

Đorđe Belamarić: Digitalni mediji preuzeli primat nad tradicionalnim

Sa ovom tvrdnjom saglasan je i politički konsultant Đorđe Belamarić, koji je ujedno bio i konsultant celog projekta.

On je istakao da su u protekloj deceniji digitalni mediji preuzeli primat nad tradicionalnim, odnosno televizijom i novinama, te da su lokalni portali u značajnoj prednosti, jer svoje informacije plasiraju u digitalnom svetu. Prema njegovoj oceni, tačna i pravovremena informacija sa lokala, zahvaljujući digitalnim alatima, brzo može da stigne do nacionalng nivoa, pa i šire.

Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.