OD KINEZA PONOVO NI TRAGA NI GLASA

Komentar

Zašto u Kragujevcu niko više ne pominje najavljeni izvoz junetine u Kinu

 

Nedavna informacija o novom  sporazumu o slobodnoj trgovini sa Turskom, kojim Srbija po prvi put dobija mogućnost  za povlaščeni, becarinski plasman do 5.000 tona  govedjeg, odnosno junećeg mesa na velikom tržištu Turske, podsetila je šumadijsku javnost na ne tako davnu zvaničnu najavu čak destosruko većeg izvoza junet ine iz Šumadije I centralne Srbnije u KInu, što je, kad su poljjoprivreda i stočarstvo u pitanju, nazivano šumadijskim “poslom stoleća”.

. Grad Kragujevac je, naime , još 2015. sa kineskom kompanijom CMEC potpisao memorandum o saradnji koji predvidja formiranje zajedničke firme za otkup i tov junadi, te klanice za preradu junećeg mesa, koja bi kupcima u Kini isporučivala čak do 50.000 tona junetine godišnje. Formiranje zajedničkih firmi sa Kinezima trebalo je da bude okončano najpre krajem 2015. , zatim do februara 2016. , pa do stvaranja institucionalnog okvoira…Kinezi su, uoči poslednjih lokalnih izbora, ovde javno predstavili taj projekat koji je, kako je isticano, trebalo značajno da doprinese unapredjenju i razvoju poljoprivrede, stočarstva pre svega, u šumadijskom delu Srbije.

Iz Kragujevca i Šumadije, medjutim, u  Kinu do sada nije izvezeno, narodski rečeno, ni kilo junetine, a na potpisani memorandum sa Kinezima podseća jedino još tabla na nekadašnjoj farmi, a sada industrijskoj zoni u Sobovici, sa ispisanim generalijama o zajedničkoj firmi i klanici koje su tu trebalo da “niknu” odavno. U kragujevačkoj gradskoj upravi, u decembru, prilikom usvajanja odluke o foirmiranju nove industrijske zone u Sobovici, pravdali su se da taj poslovni aranžman nije mogao da bude pokrenut do pred kraj prošle godine, kad je, u Budimpešti, potpisan medjudržavni ugovor Srbije i Kine kojim je predvidjen i izvoz srpske junetine na kinesko tržište.

Ali, realizaciju načelno dogovorene poslovne saradnje grada Kragujevca i kompanije CMEC niko  ne pominje ni nekoliko meseci nakon potpisivavanja medjudržđavnog ugovora. Boljim poznavaocima ove roblematike nije, s ovim u vezi, nepoznato da su kineske kompanije u Kragujevcu, svojevremeno, sa Zastavinoim fabrikama automobila i kamiona imale  gomilu potpisanih memoranduma o saradnji i strateškom partnerstvu, od kojih nijedan i nikada nije realizovan.

Fabrika kamiona koja je imala memorandume o strateškom partnerstvu sa vodećim kineskim kompanija za proizvodnju teretnih i terenskih vozila, državnom JAK motors  privatnom Hjunag hai,  propadala je, primerice, dugo i mučno, uz popis, plenidbu i bagatelnu rasprodaju imovine, propadala, a od Kineza nije bilo ni traga ni glasa. Kao što ga nema ni od famoznog CMEC-a.

Zoran Radovanović

 

Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.