POVEĆANA JE SVEST O ZNAČAJU INSTITUCIJE LOKALNOG OMBUDSMANA

Društvo

Aktivniji pristup Lokalnog ombudsmana u ostvarivanju svojih nadležnosti dao je pozitivne rezultate. Ustanove i institucije kojima se zahtevima, ili preporukama obraćao u kraćem roku su odgovarale Ombudsmanu, a građani su postali upućeniji u njegove nadležnosti, kaže u razgovoru za Glas Šumadije Vesna Stojadinović.

 U 2019. godini Lokalni ombudsman grada Kragujevca je postupio u 420 predmeta. Osim predstavki po kojima je pokrenut postupak, registrovano je još 355 obraćanja građana ovoj instituciji kod kojih postupak nije pokrenut iz različitih razloga (neblagovremenosti podnošenja zahteva, nenadležnosti, nekorišćenja raspoloživih pravnih sredstava) ali je u tim slučajevima, građanima pismeno-obaveštenjima, ili usmeno ukazano na mogućnosti koje im stoje na raspolaganju, da bi zaštitili svoje pravo, kaže Lokalni ombudsman grada Kragujevca, Vesna Stojadinović. Ona u razgovoru za Glas Šumadije, povodom usvajanja redovnog godišnjeg izvešataja koji se prošle nedelje našao na dnevnom redu poslednje sednice parlamenta grada Kragujevca u ovom sazivu, ističe da građani najčešće žele lično da razgovaraju sa Lokalnim ombudsmanom, ili zaposlenima u ovoj instituciji kada je reč o problemu koji pokušavaju da reše.
Koji problemi su najviše mučili građane Kragujevca i koji su razlozi iz kojih su se najčešće obraćali Lokalnom obudsmanu?

Kao i ranijih godina, i u 2019. godini je nastavljen je trend rasta nezadovoljstva građana i broja pritužbi na rad pravosudnih organa i to posebno na rad izvršitelja. Naime, veliki broj građana se javlja zbog postupaka prinudne naplate dugovanja po osnovu komunalnih usluga, koje postupke sprovode izvršitelji. Dešava se da dugovanja po osnovu komunalnih usluga, pojedina JKP razlažu na više delova i podnose više predloga za izvršenje, umesto da jednim predlogom za izvršenje obuhvate ceo iznos duga, pa na taj način pored glavnog duga građane izlažu i višestrukim troškovima za rad izvršitelja po izuzetno visokoj tarifi. Pored navedenog, događa se da se predlog za izvršenje podnese radi naplate neznatnog duga, recimo dugovanja u iznosu od 400- 500 dinara. Osim pritužbi na rad izvršitelja i dalje postoji problem povrede prava na suđenje u razumnom roku.
Kada je reč o gradskim upravama, građani su se najviše prituživali na „ćutanje administracije“, tačnije neblagovremeno postupanje po podnetim zahtevima za ostvarivanje određenih prava pred upravama, neizvršavanje i neefikasno sprovođenje sopstvenih rešenja, na primer rešenja o uklanjanju bespravno izgrađenih objekata,kada to nije u suprotnosti sa odredbama Zakona o ozakonjenju objekata i Zakona o izvršenju, povredu materijalnih propisa, povredu procesnih pravila (na primer o dostavi), neopravdano odugovlačenje postupka, nedovoljno informisanje građana o njihovim pravima i mogućnostima za zaštitu njihovih prava, ponavljanje istih ili sličnih problema u radu zbog organizacije koja ne sprečava ponavljanje istih, neažurno postupanje ili nedostatak korektnog, ljubaznog i pristupačnog odnosa prema građanima.

Kakav je postupak obraćanja građana Lokalnom ombudsmanu?
  • Ova institucija mora da se prilagođava potrebama građana i mi primamo svakog ko u kancelariju lično dođe sa problemom ili povredom prava. Ukoliko je pritužba osnovana i spada u okvir nadležnosti Lokalnog ombudsmana, građanin se upućuje na proceduru pred Lokalnim ombudsmanom i mi pokrećemo postupak. Postupak okončavamo davanjem preporuke, mišljenja, ukazivanja na moguća rešenja. Bez obrzira što ti akti Ombudsmana nemaju pravno obavezujuću snagu, iz godine u godinu se povećava broj kontrolnih subjekata koji uvažavaju preporuke Lokalnog ombudsmana. Primer dobre prake je JKP „Vodovod i kanalizacija“ koje uvek blagovremeno dostavlja odgovore potkrepljene dokumentima i uvažava preporuke i mišljenja Ombudsmana.
    Ukoliko je pak pritužba van naše formalne nadležnosti, upućujemo na druge institucije, ili organe koji povredu prava, ili problem mogu rešiti, ili pružimo drugu savetodavnu pomoć. Iako je procedura pred Lokalnim ombudsmanom pismena i podrazumeva popunjavanje zahteva, opis povrede prava, dostavljanje adekvatne dokumentacije koja potvrđuje povredu prava navedenu u pritužbi, građani se ipak najsigurnije osećaju kada lično mogu da iznesu problem koji imaju, ukazujući ne samo na institucije, već i na osobe koje su konkretno pogrešile u njihovom slučaju. Razgovori sa građanima su i nama jako važni, jer na taj način možemo uočiti i problem koji možda nije naveden u pritužbi.
Postoji veliki broj civilnih organizacija i udruženja građana koji se bave zaštitom ljudskih i građanskih prava. Kakva je saradnja Lokalnog ombudmana sa njima?
  • Dobru saradnju imamo sa organizacijama civilnog društva koja se bave ne samo zaštitom ljudskih i građanskih prava, već i promocijom kulture, socijalne jednakosti, zaštitom okoline i životne sredine. Posebno tesno sarađujemo sa organizacijama iz domena prava manjina i rodne ravnopravnosti. Rado se odazivamo na sve pozive za učešće na tribinama, seminarima, panelima i radnim sastancima koje ova udruženja organizuju, a često smo i aktivni saradnici u organizaciji ovakvih skupova.
Kakavi su dalji planovi za delovanje Lokalnog ombudsmana?
  • Dalji planovi se odnose na širenje svesti o društvenom značaju institucije Ombudsmana, na edukaciju o njegovim nadležnostima i načinima na koje se može ostvariti efikasna saradnja sa nama. Veliki je broj zemalja u kojima se u prvih desdet godina od uvođenja institucije Ombudsmana uopšte nije znalo ni da institucija postoji. Prema podacima Evropskog instituta ombudsmana, u Francuskoj, nakon deset godina od osnivanja, 64% građana nije znalo da u njihovoj zemlji postoji institucija Ombudsmana. U tom smislu, analizirajući i prateći iskustva ostalih zemalja, nastojaćemo da kroz edukaciju javnosti i kroz razne javne kampanje, formiramo temeljni stav javnosti o izuzetnom društvenom značaju koji ova institucija ima u izgradnji savremenog društva.
    Naravno, nastavićemo da analiziramo i unapređujemo rad sa građanima i drugim ustanovama i institucijama, nastojeći da on bude efikasniji.
Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.