Proizvodnja „fijata 500L“ ostaje u Srbiji – poručio je izvšni direktor Grupacije Fijat-Krajsler automobili (FCA) Serđo Markione, predstavljajući, prošle nedelje, petogodišnji plana rada i razvoja FCA.
Time je i zvanično potvrđeno da je Fijat došao u Srbiju u nameri da ostane, a ne da po isteku desetgodišnjeg ugovora, napusti pogone u Kragujevcu. Markione je, na stazi Baloko kraj Torina, najavio da će model automobila „500L“ da dobije i hibridnu verziju (vozilo sa motorom koji pokreće i elektična energija), kao i da će za proizvodnju električnih automobila biti prilagođene Fijatovi pogoni u Italiji. Potvrdio je i da se proizvodnja „pande“ seli iz Italije u Poljsku, što se i očekivalo, kao i da će akcenat u poslovanju u narednih pet godina biti stavljen na razvoj i promociju brendova „džip“, „alfa romeo“ i „maserati“. Markione i njegovi saradnici očekuju da će FCA gupacije, koja je stabilizovala finansijske bilanse i lane je poslovoala sa „pozitivnim tokovima gotovine“, u narednih pet godina udvostručiti profit.
Najviši zvaničnici države Srbije, koja je manjinski partner Fijata u kragujevačkoj fabrici automobila, nisu se oglašavali u vezi sa obelodanjivanjem petogodišnjeg plana FCA grupacije. Na Markioneovu poruku nisu reagovali ni predsednik Srbije Aleksandar Vučić, ni premijerka Ana Brnabić. Ona je, doduše, uoči predstavljanja novog razvojnog plana FCA grupacije izjavila da postoje sve indicije da Fijat ostaje u Kragujevcu, te da će uskoro da razgovara sa menadžmentom te kompanije, kako bi videla koji su njihovi investicini planovi. No, bez obzira na to, bitno je da Fijat ostaje u Kragujevci, što je posebno obradovalo kragujevačke radnike koji su strahovali da će Italijani, već najesen, kad im ističe desetogodišnji ugovor, da odu iz Srbije, a njih „dužne i ružne“ da ostave na ulici. Zadovoljni su i sindikati. U ogranku UGS Nezavisnost kažu da je odluka da se proizvodnja „fijata 500L“ ne iseli iz Kragujevca „očkivana i logična, jer ovakvih uslova koje imaju u Srbiji nigde nema“. Poverenik UGS Nezavisnost u FCA Srbija, Zoran Stanić, kaže za Danas da ovde imaju ne samo jednu od najmodernijih fabrika na svetu, već i kvalitetnu, a jeftinu radnu snagu. „Samo u Kragujevcu radnik ne odlazi na doručak, kako bi završio započetu operaciju. Pa, zašto bi onda išli bilo gde“, pita se Stanić. I predsednik Samostalnog sindikata Zoran Marković podseća da je uvek govorio da Fijat neće da ode iz Srbije.
Uoči obelodanjivanja petogodišnjeg plana u medijima su se pojavile neproverene informacije da ugovor sa Fijatom važi do 2023. godine, a da krajem ove godine prestaje da važi obaveza države o finansijskoj podršci kragujevačkoj fabrici, odnosno da ostaje bez subvencija. oglasili su se i neki analitičari koji su konstatovali da su proizvodni pogoni Fijatove fabrike u Kragujevcu, od juna do kraja septembra, poluprazni, jer „radnici u to vreme okopavaju kukuruz i krompir“. Nasuprot tome, Fijatovi sindikalci tvrde da su to besmislice i navode da su kragujevački radnici – preoterećeni. U prilog toj tvrdnji navode podatke da se godišnje u kragijevačkoj fabrici proizvede 33 automobila po radniku, dok u onoj u Torinu iz pogona izađe deset vozila po zaposlenom. Ono što, međutim, donekle zabrinjava jeste to što nema sigurnih naznaka da je država spremna da ispuni preuzete obaveze prema Fijatu. Premijerka Brnabić, kao i predsednik Vučić, ali i potpredsednica Vlade i resorna ministarka Zorana Mihajlović, ne oglašavaju se u vezi sa završetkom auto-puta od Kragujevca prema Koridoru 10 i izgradnje severne i južne obilaznice oko Kragujevca. Izgradnja tih saobraćajnica je, podsetimo, obaveza koju je država Srbija, prema ugovoru sa Fijatom, morala da ispuni do početka serijske proizvodnje novog Fijatovog modela „500L“, koja je startovala početkom jula 2012. godine.
Ništa od novog modela
Kragujevačke radnike posebno bi obradovala vest o pokretanju proizvodnje još jednog modela automobila, što bi garantovalo punu uposlenost kapaciteta fabrike. To se, međutim, neće dogoditi model. A i što bi kad „fijat 500L“, već šestu godinu zaredom, najprodavaniji automobil B klase na evropskom tržištu (na američkom je podbacio tu popravke, po svemu sudeći, više nema). Osim toga, terenska verzija redizajniranog „fijata 500L“, koji po svim karakterisrikama podseća na SUV, ili krosover automobile (gradske džipove), sve je popularnija na svetskim tžištima. I najzad, ali ne manje važan argument za odluku o nepokretanju proizvodnje novog modela, kragujevačka fabrika može renbabilno da posluje i sa proizvodnjom od 40.000 automobila godišnje, iako ima kapacitete za gotovo petostruko veću proizvodnju. Tome su svakako „kumovali“ niski troškovi poslovanja zbog jeftine radne snage i pogodnosti u vezi sa neplaćanjem poreza, doprinosa, komunalnih taksi…
Fijatova mapa puta
– Napravićemo mapu puta za Srbiju koju ćemo predstaviti predstavnicima srpske vlade. Treba, takođe, naglasiti da je fabrika u Kragujevcu jedna od najmodernijih u svetu, s obzirom na to da se koriste najsavremeniji instrumenti proizvodnje. Industrija 4.0 (digitalizovana) sve brže postaje realnost. U našoj fabrici u Kragujevcu počeli smo da pristupamo digitalnoj proizvodnji kroz razvoj naprednih rešenja za virtuelnu simulaciju naspram fizičkog okruženja – izjavio je na međunarodnoj konferenciji, održanoj u Kragujevcu, direktor fabrike Fijat-Krajsler Alesio Leonardi, i dodao da je Fijat do sada investorao više od 1,4 milijarde evra u fabriku u Kragujevcu.
Izvor: Danas
Autor: Zoran Radovanović