Učenici škola iz pet zemalja, među kojima je i jedna kragujevačka, poručuju: Klimatski heroji, spasimo planetu!

Društvo Grad

U OŠ „Vuk Stefanović Karadžićˮ održao se međunarodni projekat „Klimatski heroji, spasimo planetu!ˮ u koji je uključeno pet zemalja sa zajedničkim ciljem – borba protiv svih onih promena koje su nastale kao posledica klimatskih promena i pokušaj održavanja zdrave životne sredine. Pored dece iz kragujevačke škole koja je domaćin, uključena su deca iz Litvanije, Italije, Velike Britanije i Poljske.

Zorica Petrović, profesorka engleskog jezika u ovoj osnovnoj školi i kordinator međunarodnog projekta „Klimatski heroji, spasimo planetu!ˮ objašnjava da je reč o takozvanom projektu K2 ERASMUS+ programa za koji su aplicirali još pre dve i po godine i dobili ga, ali su čekali da se stabilizuje situacija sa Kovidom da bi krenula putovanja, te je realizacija započela u junu prošle godine. Deca iz četiri strane zemlje došla su u Kragujevac 20. i 21. maja, a projektna nedelja zvanično je započeta 22. maja.

Po rečima profesorke Petrović, ali i đaka škole „Vuk Stefanović Karadžićˮ, učenici koji su bili u poseti oduševljeni su svim onim što su im pokazali, svidela im se naša kultura i tradicija, pa su planirali da preostalo slobodno vreme pre povratka iskoriste da vide još neke znamenitosti.

Profesorka ističe da je svaka od škola učesnika imala zadatak da kreira svog superheroja, budući da je projekat vezan za pet superheroja koji zajedno čine pet sila zemlje koje će se boriti protiv zagađenja. Srbija je „atmosˮ, jer su njihove aktivnosti u vezi sa zagađenjem vazduha. Sva deca su bila uključena u različite radionice, dokazivali su kako efekat staklene bašte može da pomogne, a kako može da odmogne, kako se boriti protiv zagađenja, zašto su važni nacionalni parkovi, zašto je važno naučiti dete u najranijem uzrastu kako treba da se ophodi prema smeću.

Osvrće se na njihove posete zemljama koje su sada ugostili, te pominje boravak u Litvaniji gde su videli koje sve alternativne energije postoje, s obzirom na to da imaju dosta vetrenjača koje koriste, kao i izgrađene solarne panele. U Poljskoj su videli na koji način se vodi računa o životnoj sredini, kolika je svest o važnosti reciklaže, tamo su obišli Nacionalni park u jedom delu Karpata. Bili su i u Italiji odakle, takođe, nose nova znanja i jedno lepo iskustvo.

Ono što je važno napomenuti, kaže profesorka Petrović, jeste to koliko su se deca zbližila i prepoznala.

  • Oni se druže dve i po godine, postali su prijatelji. Više nema kulturoloških razlika. Gde god se ode mi navikavamo decu da upoznaju njihov jezik, kulturu, tradicionalnu kuhinju, da upoznaju specifičnosti obrazovnog sistema i da to uporede sa našim.

Deca koja su u ovom projektu, osvestila su mnoge činjenice koje su u vezi sa očuvanjem životne sredine i prenela na svoje drugare i vršnjake: „Deca najbolje mogu da utiču na druge, da ih menjaju, ona najviše vole da vide primere među svojim vršnjacimaˮ, kaže profesorka Zorica Petrović.

Aktivnosti u preteklim danima su podrazumevale različite prezentacije svih grupa, kako su izvodili oglede, na koji način su se pripremali, do kojih zaključaka su došli. Sve je to prezentovano na engleskom jeziku, jer je on službeni jezik u okviru ovog programa, i time su đaci jačali i te veštine, pored svih ostalih.

Glas Šumadije bio je u poseti školi „Vuk Stefanović Karadžićˮ baš u trenutku kada je svaka grupa, to jest svaka zemlja, imala organizovane štandove u holu škole na kojima je bila postavljena tipična hrana, na kojima su bila obeležja date zemlje, kao i neki ručni radovi pri čemu se vodilo računa o odabiru materijala koji će se koristiti kako bi sve bilo u skladu sa onim što se projektom ističe. To je bila još jedna prilika za druženje i upoznavanje.

Učenica 7. razreda i učesnica projekta Marta Bajević kaže da je druženje najbolji deo svega. Naučili su kako treba da se ophode prema prirodi i da bolje koriste enegleski jezik. Slobodno vreme su provodili svi zajedno, a naglasila je i da je specifičnost ovog programa upravo to što su deca smeštena po porodicama te mogu dodatno da uvide sličnosti i razlike koje postoje kako u njihovim zemljama, tako i u školama i načinu života. Marta ističe da su se najviše družili sa Litvancima, da su od njih mnogo naučili o vrednostima, te da je bila motivisana od strane drugarice koja je boravila kod nje, jer kako kaže, ona ide u školu i radi dva posla.

Martin drug sa projekta, Jovan Gajić, učenik 6. razreda, iz ovog iskustva bi izdvojio „da ne treba zagađivati prirodu i da mnogi faktori loše utiču na našu planetuˮ, priznaje da ranije nije mnogo vodio računa o bacanju otpada, ali da će se to sada promeniti. Prošle godine je bio u Litvaniji i odatle nosi samo lepe uspomene. Kao i Marta, i on ističe da je upoznao dobre drugare sa kojima će zasigurno nastaviti druženje.

Piše: Sandra Solujić
Fotografije: Sandra Solujić
Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.