Čak 10 do 15 dana mesečno će zaposleni u Elektrodistribuciji Srbije morati da rade poslove očitavanja brojila. Popravljanje kvarova i slični redovni poslovi moraće za to vreme da pričekaju, saznaje „Vreme“
Majstori Elektrodistribucije Srbije (EDS) – koji inače popravljaju kvarove na strujnom sistemu po zemlji ili rade na širenju mreže po zabačenim selima – ove poslove će morati da obustave polovinu dana u mesecu, kažu izvori „Vremena“. Zato što će za to vreme biti prinuđeni da očitavaju brojila.
- Do novog kolapsa u organizaciji distribucije struje u zemlji došlo je zbog neodgovornosti čelnika EDS-a, koji su nameštali tendere za poslove očitavanja brojila za struju, kaže nekadašnji zaposleni u ovoj firmi. Tako je i poslednji tender u nizu propao. Konkurentska firma, koja je imala nižu ponudu od one koja je dobila posao, je uložila žalbu i oborila tender, a distribucija je ostala bez čitača struje.
Besplatna radna snaga
Kako nema ko da očitava struju, rukovodioci distribucije su došli na „genijalnu ideju“ – da ovaj posao „uvale“ građanima. Tako su, samo 15 dana unapred, najavili da će potrošači sami morati da nauče da očitavaju brojila od 1. juna i da u posebnoj aplikaciji o brojkama izveštavaju EDS. Pokušali su da dobiju – besplatnu radnu snagu.
Ono na šta nisu mislili jeste da je Srbija prva u Evropi po broju funkcionalno nepismenih i da stariji ljudi po selima, ali i gradovima, nemaju nemaju pojma kako da skinu aplikaciju na telefonu – da bi radili poslove Distribucije.
Kako je i ova zamisao propala, EDS je morao posao da prebaci na svoje zaposlene. Oni će sada, svakog meseca, morati da izdvajaju po 10 do 15 radnih dana na očitavanje brojila.
Ko će da popravlja kvarove?
- Postoje takozvane čitačke knjige i kodovi, a radnici idu po njima od kuće do kuće. Računica je takva da je za 200 brojila potrebno oko osam sati rada, pa vi računajte koliko je to zaposlenih mesečno, objašnjava izvor „Vremena“, uz pojašnjenje da u zemlji ima ukupno 3,6 miliona brojila koja treba očitati.
Ovaj posao svakako neće raditi zaposleni sa šaltera ili administrativni radnici već oni koji su iole kadri za rad na terenu. Zato je i najvažnije pitanje – koga će distribucija onda poslati u slučaju kvarova, kontrole krađe struje, širenja mreže ili drugih sličnih esencijalnih poslova za funkcionisanje energetskog sistema zemlje?
Kako smo došli do ovoga
Pre uvođenja PDV-a u Srbiji 2004. godine, brojila su se očitavala na svakih šest meseci, a to su radili zaposleni u distribuciji nekoliko dana mesečno. Za to vreme nisu obavljali redovan posao. Ali, kako se radilo o najviše jednoj radnoj sedmici za ceo mesec i o velikom broju zaposlenih u EPS-u, najvećoj firmi u zemlji, sistem je funkcionisao.
Ipak, kada je uveden PDV, zbog novih zakonskih rešenja su bili primorani da očitavaju brojila svakog meseca. Taj posao je onda prebačen na izbegle radnike sa Kosova, koji su ostali na platnom stisku EPS-a. Kako je ceo EPS tada bio u jednom zajedničkom sistemu, lako su radnici sa, na primer Površinskih kopova „Obilić“, koji su smešteni u centralnom delu Kosova, slati da očitavaju struju po celoj zemlji.
I ovaj metod je pao u vodu kada je EPS rasformiran i decentralizovan u poslu koji je počeo od 2013. godine, zbog propisa koji su se mahom ticali borbe protiv korupcije i Trećeg energetskog paketa EU. Tada je sektor distribucije struje odvojen pravno od EPS-a i postao nezavisna firma, pa radnike nisu mogli po starom principu da preraspodeljuju. Morali su za ove poslove da angažuju i privatne firme, kao i da raspisuju tendere.
Ništa od toga ne bi bilo sporno, da tenderi nisu postali još jedan način da država daje poslove firmama koje su joj naklonjene i koje drže biznismeni bliski režimu. Kada je očito namešten tender pao – nastao je kolaps.
Pišete o funkcionalno nepismenim građanima! Da vas podsetim da su od 1995. godine od prve do četvrte godine gimnazije i srednje škole tadašnjim učenicima generacije osamdeseto godište i mlađi uveden predmet računarstvo i informatika u sve četiri godine. Dobro se sećam tih detalja jer sam predavao računarstvo i informatiku. Posle četiri godine gimnazije ili srednje škole mnogi su završili raznovrsne studije gde su takođe imali bar jedan semestar kurikulum u vezi korišćenja digitalnih tehnologija. Pre 1995. godine se takođe bar jednu školsku godinu izučavao predmet računarstvo i informatika u srednjim školama i bar jedan semestar na raznovrsnim studijama.
Postavljam pitanje novinarima ovako tendencioznih tekstova i naslova kako smo onda kao nacija digitalno i funkcionalno nepismeni kada su mnogi naučili da pišu komentare na portalima koji ničemu ne služe, a po mišljenju novinara nisu sposobni da nauče da koriste pametni telefon, internet aplikacije i druge servise interneta. U osnovnim školama je 2017. godine uveden predmet informatika i računarstvo kao obavezan predmet od petog razreda gde se pored aplikacija iz office paketa izučavaju po čitavo drugo polugodište od petog do osmog razreda analitičko rešavanje problema, algoritamski način razmišljanja korak po korak i kodiranje odnosno pisanje programa. Tim prilikom je obavljeno istraživanje na temu koliko je zastupljen internet u Srbiji. Na čelu tima je bila profesorka psihologije sa fakulteta dr Dobrinja Kuzmanović i došlo se do skoro 90% korisnika interneta. Nakon toga se povećao broj korisnika interneta na čitavih 95% tako da je 2021. godine je u osnovnim školama od prvog do četvrtog razreda odnosno u prvom ciklusu osnovnog obrazovanja uveden predmet Digitalni svet…
Da li ste proverili podatke popisa stanovništva. Taj podatak bi trebalo da bude istinit i pouzdan.
O cemu bre ti pricas, apsolutno svako koga znam moze da sam ocita brojilo putem te aplikacije, eto prosto NE ZELIMO!!! Ima da rade za sta su placeni o tacka!
Distribucija mora da. se raspadne. bankrotira, ako je sve tačno što pišete, što se priča i saznaje iz naroda, a narod nije glup. Lopovi, koji kradu i ne iznose pare iz države, malo su mi draži od ovih što ih prebacuju kojekude.
Za više informacija možete pogledati: Besplatni digitalni materijali razvrstani po razredima su dostupni na http://www.petlja.org u odeljku Net kabinet i služe učenicima osnovnih i srednjih škola i ostalim korisnicima interneta koji žele da unaprede digitalne veštine i kao podsticaj za sopstveni rast i razvoj kao i za celoživotno učenje.
Poznajem starije sugrađane koji koriste raznovrsne servise interneta i mobilne aplikacije kao što su izabrani doktor, eUprava, mobilno bankarstvo među kojima su i preduzetnici koji koriste servis ePodsticaji u poljoprivredi, eKatastar, itd. Sasvim je nešto drugo ako neko ne želi da koristi mobilnu aplikaciju ED Srbije za prijavu svoje potrošnje električne energije. Po mom mišljenju bolje je biti proaktivan i upućen građanin u svoju potrošnju i kućni budžet nego reaktivan i pod bespotrebnih stresom da se posle toga žali na portalima onima koji ne mogu da mu reše problem i da piše reklamacije za neispravan račun. E, to treba prevazići i ubediti sebe da ćemo se susresti sa nerešivim problemima zbog svog nemara jer se nas i našeg kućnog budžeta odnosno finansija tiče.
Mislim da ste promašili temu. Ako je zakon ove zemlje jasan i kaže da prodavac mora da izda račun sa tačnim iznosima, sve ostalo nije tema. O digitalnoj pismenosti bolje da raspravite sa EPSom, koji uzged, decenijama pokušava da napravi daljinski digitalni sistem očitavanja brojila. Ne želim da radim posao za koji neko prima platu i uz to mi još to i naplaćuje.
Mi bi , znači .,trebalo da očita smo naša brojila po zgradama i soliterima, niti imamo ključeve od ormara, nit je to ikad bio posao korisnika, mislim na nas u gradu.
Pobogu čoveče objasni stavku 2 na računu??? pa br.7? Zatim 10 , akciza, zašto 20% pdv na struju ? Da ne govorim o mestima gde se ne troši, tj. ja sam prošli mesec za 71kw dobila račun 1700rsd ! ! !
Mi smo korisnici i plaćamo uslugu, ne želimo da budemo robovi EPS -a i njihovih privilegovanih službenika!
Pa mogu ,oni divni ,mladi ljudi iz Ćacilenda (da očitavaju brojila.🤣🤣🤣Ima ih tamo na stotine i stotine🤣🤣🤣 ,i svima je Srbija na 1.mestu…pa ajde sa reči na dela..da ih vidimo.
Kažu ,uskoro će gradjani morati sami da obračunavaju visinu poreza na imovinu i javljaju Poreskoj upravi ,.,.
Ma sve je to nameštaljka. Sve to može da se reši da EDS hoće. Prosto, samo treba da potpiše ugovore, bez posrednika, sa bivšim radnicima koji su radili očitavanje(oslikavanje) brojila, o privremenim poslovima u trajanju od 6 dana (od prvog do pestog u mesecu) i rešen problem. Inače mi smo očitavali brojila za neku firmu koju nismo ni videli a plaćali su nam honorare u EPS-u.
Hoću sama da čitam svoje brojilo ali da mi se umanji račun za cenu očitavanja jednog brojila makar to bio i jedan dinar.
Sa računa EPS da se skine naplata takse za javni servis. I to ću da plaćam ali hoću račun od javnog servisa.
Znaci, na kraju dodjosmo do zakljucka da sve probleme pravi drzava- odnosno oni koji zastupaju drzavu. Predlazem: da sami ocitavamo broila i sami ds vodimo drzavu.
Pa ovi koji se žale da ne umeju da očitavaju, vrlo dobro znaju da zaokruže koga ne treba na glasačkom listiću….A što se tiče očitavanja brojila, kao što znamo, do pre neku godinu su radnici distribucije očitavali…A onda su se pojavili posrednici…Jer novozaposlenima u distribuciji je bilo ispod časti da lutaju po ulicama i čitaju brojila…Lakše je botovati..