Foto: Zoran Laki Lazarević

Na Velikoj sceni Knjaževsko-srpskog teatra Monodramom iz Italije „Pet teškoća u pisanju istine” otvoren 20. Joakimfest u Kragujevcu

Društvo Grad Kultura

Sinoć je na Velikoj sceni Knjaževsko-srpskog teatra u Kragujevcu monodramom „Pet teškoća u pisanju istine” italijanske trupe ErosAntEros otovren 20. Joakimfest međunarodni pozorišni festival.

Kako organizatori festivala ističu Joakimfest je festival savremenog, modernog, estetski, tematski i poetički referentnog pozorišta koji izborom predstava nastoji da bude vidljiv ne samo u lokalnoj zajednici već i u širem regionu. Od osnivanja festivala do danas na Joakimfestu je izvedeno preko 160 predstava iz 26 zemalja sveta u kojima je učestvovalo više od 700 pozorišnih stvaralaca.

Selektor festivala Miloš Latinović odabrao je šest takmičarskih predstava iz Italije, Severne Makedonije, Crne Gore, Slovenije i Srbije.

  • Društvena angažovanost je zajednički imenitelj svih ovih predstava. Imamo jednu priču današnjeg vremena kroz različite žanrove i na različite načine. Breht koji je svoj tekst napisao davno, ali ne mislim da je on danas izgubio aktuelnost. Ne zato što je prošlo toliko vremena, već zato što se mi nismo promenili kao ljudi. A sa druge strane imate recimo predstavu koja, zatvara festival „Heroj nacije” koja tretira odnos medija i našu spremnost da za medijskih dva minuta slave žrtvujemo i sopstvenu porodicu. To su samo dve natuknice kao teme o kojima pričaju naše predstave, ali sve pričaju upravo o tome da mi nismo puno uradili da doprinesemo ovoj civilizaciji, istiakao je selektor Latinović na otvaranju festivala.

Za Aleksandra Štajna direktora KST-a 20 godina festivala i pre svega izuzetno značajan događaj za naš grad koji negde utemeljuje tu ideju kada je u Krajgovicu zapravo počela pozorišna umetnost u Srbiji.

  • Jedno mesto pozorišnog dijaloga koje okuplja najznačajnije pozorišne, najznačajnije predstave u zemlji i regionu, reako je Štajn na otvaranju Joakimfesta.

Festival je svečano otvorila Ana Petrović Jelić, gradska većnica za kulturi.

Kao i svake godine Joakimfest otvoren je izložbom plakta, manifestacijom iz pratćeg programa, autorke Milene Vučković pod nazivom „Joakimfest D(r)ugih 10” vizualnih rešenja koja se obeležila prethodna izdanja festivala. Izložbu u Galeriji Joakim (hol Teatra) je kratkim ali nadahnutim gvorom otvorio Đorđe Nešović.

Takmičarski repertoar festivala otpočeo je monodramom „Pet teškoća u pisanju istine”
zasnovanom na eseju Bertolda Brehta, čiju režiju i adaptaciju potpisuju David Sako i Agata Tomšić, u produkciji italijanske pozorišne trupe ErosAntEros iz Ravene.

Predstava je zasnovana na književno-političkom eseju pod nazivom „Pet teškoća u pisanju istine” koji je Breht napisao 1934. godine, nakon Hitlerovog dolaska na vlast. Za nemačkog dramskog pisca u egzilu ovo je bilo poput vojnog priručnika kroz koji je mogao da postavi pravila o tome kako iskazati istinu obespravljenima i kako se boriti protiv laži vlastodržaca.

  • Danas, svako ko želi da se bori protiv laži i neznanja i da piše istinu mora da prevaziđe najmanje pet teškoća. Mora imati hrabrosti da piše istinu kada se istini svuda suprotstavlja; žudnju da je prepozna, iako je svuda skrivena; veštinu da njom rukuje kao oružjem; i sposobnost rasuđivanja da odaberu one u čijim će rukama biti delotvorna; i lukavstvo da šire istinu među takvim osobama. To su zastrašujući problemi za pisce koji žive u Fašizmu, ali postoje i za one pisce koji su pobegli ili su bili prognani; postoje čak i za pisce koji rade u zemljama gde preovlađuju građanske slobode, naveo je Bertolt Breht u prologu eseja „Pet teškoća u pisanju istine”.

Publika je velikim palauzom nagradila efektnu glumu Agate Tomšić.

Posle predstava na ovogodišnjem Joakimfestu održavaj se okrugli sto na maloj sceni Teatra čija je moderatorka Ana Tasić, teatrološkinja i pozorišna ritičarka.

Trupa ErosAntEros je nastao iz spoja Davidea Sakoa, pozorišnog reditelja, i Agate Tomšič, glumice i dramaturškinje, januara 2010. godine. Njihovo umetničko istraživanje donosi angažovano pozorište koje ne odustaje od estetske vrednosti forme, u snažnoj sprezi sa istorijom, sadašnjošću i mestima na kojima se stvara, sa ciljem da poveže pozorište sa životom i učini maštu oružjem za transformaciju stvarnosti.

Tokom godina su ih producirale i podržavale važne pozorišne institucije, kao što su Emilija Romanja Teatar ERT / Teatro Nazionale, Ravenna Festival, TNL – Théâtre National du Luxembourg, Slovensko Mladinsko Gledališče, Cankarjev Dom, Teatro Stabile di Bolzano, Teatro della Toscana, Teatro Piemonte Europa, Teatro della Tosse, Campania Teatro Festival.

  • Inspirisani tehnikom citiranja Valtera Benjamina, odlučili smo da izvučemo ovaj brehtovski segment prošlosti, koji je za nas bio pun „sadašnjosti” – što znači da pruža odgovor na današnju političku situaciju i da ga stavimo u sadašnjost kroz performans fokusiran na moj vokalni izraz i živu elektronsku muziku Davidea Sakoa, povezanu na vizuelnom nivou sa slikama stvarnosti koje je napravio fotoreporter i aktivista Mikele Lapini, uvereni da bi to moglo doprineti novom tumačenju naše sadašnjosti, istakla je Agata Tomšić u intervjuu za festivalski bilten.

Po njenim rečima globalna geopolitička situacija poslednjih godina, nakon Kovida, ratova u Ukrajini i Pojasu Gaze, ponovnog izbora Trampa, učinila je ovaj tekst još relevantnijim.

  • Mnogo više nego što je bio 2013/14. godine kada smo prvi put odlučili da radimo na njemu, mnogo više nego kada smo ga predstavili 2024. godine u njegovom novom obliku. Svakog dana, na sve uznemirujući način, sadašnjost prevazilazi našu sposobnost da zamislimo distopiju; njena zverstva su veća od bilo koje fikcije, razlika je jednostavno u tome što se sve više navikavamo na nju i, u svakodnevnoj borbi za opstanak, odvikavamo se kako da je primetimo, kaže ona.

Zato je uverena da je baš ovaj Brehtov antifašistički i antikapitalistički tekst, ali i mnoga Brehtova dela i dela drugih autora bliskih njemu uopšte, i dalje posebno relevantan i efektan u tumačenju našeg vremena.

  • U svom najnovijem radu bavim se njegovim najdirektnijim naslednikom, Hajnerom Milerom, i materijalom koji je napisao o liku Medeje; u našem prethodnom međunarodnom radu, postavili smo multidisciplinarnu i višejezičnu Svetu Jovanu od Klanica. Sva ova dela kritički se bave političkim, ekonomskim i društvenim sistemom u kojem i dalje živimo i stoga i dalje mogu da govore o našoj sadašnjosti, navela je Agata Tomšič tokom sinoćnjeg razgovora sa festivalskom publikom na okruglom stolu.

U okviru pratećeg programa Joakimfesta danas od 18 sati u Pozorištu za decu i mlade biće odigrana predstava „Ja sam Akiko” po istoimenom romanu Stefana Tićmija u režij Milje Mazarak. Monodrama koju izvodi Sofija Mijatović suočava nas sa fenomenom usamljenosti kod dece i odrastanjem u porodici sa samo jednim roditeljem.

Na takmičarskom repertoaru Joakimfesta večeras na Velikoj sceni Knjaževsko-srpskog teatra od 20 sati je predstava Ateljea 212 „Moje pozorište” po tekstu Borisa Liješevića .

Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.

Izvor: Danas https://www.danas.rs/kultura/breht-je-aktuelan-jer-se-mi-nismo-promenili-italijanskom-monodramom-pet-teskoca-u-pisanju-istine-otvoren-20-joakimfest-u-kragujevcu-foto/

Tagovi:

1 thought on “Na Velikoj sceni Knjaževsko-srpskog teatra Monodramom iz Italije „Pet teškoća u pisanju istine” otvoren 20. Joakimfest u Kragujevcu

  1. Nadam se da su direktor Štajn i većnica Jelić lepo odgledali predstavu i bar malo bacili osvrt na ono u čemu učestvuju…direktor najstarijeg teatra u Srbiji organizuje i šeta sa ćacijevcima po prigradskim naseljima…samo da bi bio direktor…dno dna

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.