Novi most i obilaznica u Svilajncu krajem sledeće godine?

Društvo Grad

Most u Svilajncu preko Velike Morave zatvoren je za saobraćaj od jula ove godine. Procena struke je da nije bezbedan i da mora biti rekonstruisan. Svilajnac je, prema rečima građana koji u njemu žive, zbog zatvaranja ovog mosta postao „slepo crevo“, a veliki problem imaju oni koji iz okolnih mesta dolaze u ovaj grad na posao i u školu. Nadležni u opštini kažu da će problem biti rešen izgradnjom nove obilaznice i mosta u neposrednoj blizini starog, a završetak radova, koji tek treba da počnu, biće krajem 2026. godine.

Već pre 7 časova ujutru nedaleko od starog mosta preko Morave, mesto za parkiranje ne može se naći. Iako ovaj inače prometan put iz pravca Batočine, Lapova, Markovca i Kragujevca nije predviđen za parkiranje, trenutno mu je to jedina funkcija. To je mesto gde građani koji rade u Svilajncu ostavljaju svoja vozila, kako ne bi kružili skoro 100 kilometara u oba pravca preko Velike Plane. Oni svako jutro po vetru, kiši i snegu pešače preko mosta nad Moravom. Sa druge strane čeka ih lokalni mini autobus, koji je obezbedila opština, kao trenutno jedino rešenje.

Na pitanje Glasa Šumadije o trenutnim uslovima, građani odgovoraju:

“Pa 21. vek, nema šta da pričamo. Kinezi naprave soliter za jedan dan, a mi ne možemo most ovoliko dugo.”

Most je zatvoren za saobraćaj još u julu ove godine, a kao rešenje za prelaz preko Morave, u saradnji sa pripadnicima Vojske Srbije opština je tada postavila jedan pontonski most. Sa hladnijim vremenom nivo Morave je porastao pa je pontonski most, zbog bezbednosti, morao biti uklonjen. Na pitanje do kada će građani morati na ovaj način da prelaze preko mosta, iz opštine odgovaraju da je rešenje bliže nego ikada.

“Preko pedeset godina mi imamo problem sa ovim mostom. Ovaj problem čeka na rešavanje dugo. Nigde više nemate železničko-putnički most, jer to je potpuno neuslovno. Vozila su se teško mimoilazila, kada naiđe voz, čeka se po pola sata i to je problem koji je u našoj opštini prisutan decenijama. Od kada sam ja na čelu opštine Svilajnac imali smo više inicijativa da se ovaj problem reši, sa više ministara i Vlada, ali smo tek 2021. došli do konkretnih dokumenata i tada je Ministarstvo građevine sprovelo javnu nabavku o izgradnji novog mosta i obilaznice oko Svilajnca.”- rekao je predsednik opštine Svilajnac Predrag Milanović koji je objasnio i da po svim zakonskim propisima ne postoje uslovi da se na regionalnom putu ukrštaju pruga i putnički saobraćaj. Zato je prema njegovim rečima, neophodno izmestiti putnički saobraćaj sa ovog mosta. Ipak, radovi na rekonstrukciji starog železničkog mosta još uvek nisu počeli, kao ni izgradnja nove obilaznice.

Predsednik opštine kaže: projekat je završen, čeka se potpisivanje ugovora resornog ministarstva i izvođača radova.

“Mi imamo sigurno godinu dana dok ne rešimo ovaj problem, odnosno dok se ne izgradi nova obilaznica i most. Očekujem uskoro potpisivanje ugovora sa izvođačem radova. Mi smo stvorili sve preduslove oko građevinskih dozvola, ministarstvo finansija je obezbedilo novac za prvu fazu radova i ja očekujem da do kraja sledeće godine dobijemo novi saobraćajni most i deo obilaznice oko Svilajnca.”- kaže predsednik opštine Svilajnac i dodaje da građani u narednom periodu moraju imati strpljenja jer će izgradnjom nove obilaznice biti rešen višedecenijski problem. On podseća na velike gužve koje su stvarale na ovom potezu, dok su vozila čekala i po pola sata da prođe voz, a teško je bilo i mimoilaženje vozila na mostu. Zato će stari most, koji je u lošem stanju, biti srušen i na tom mestu će biti napravljen novi železnički most, koji će isključivo služiti za prolazak vozova.

A dok se obilaznica i novi most za putnički saobraćaj ne izgrade i ne reši problem prelaska preko Morave, građani će morati da se snalaze. Ili pešice preko mosta ili da obilaze i do četiri puta dužim putem preko Velike Plane. Kažu da im se ne isplati da svakodnevno idu obilaznim putem, jer je četiri puta duža relacija, a troškove goriva neće niko da im nadoknadi.

“Dolazim iz Kragujevca, radim u Alfi. I svako jutro ovako, ostavimo auto na početku mosta i onda peške.- kaže jedan od zaposlenih u fabrici u Svilajncu.

“Auto mi je tri kilometra odavde i eto. Pešaka tamo do pumpe. Još jedno tri kilometra peške do tamo posle. Autobus otišao, šta ćemo. Nismo stigli, pa sad moramo peške.”- dodaje drugi.

“Ja idem iz Lapova do Svilajnca, pa da ne bi kružili preko Žabara, što je skoro 100 kilometara u oba smera, ovako nam je brže, sačekaju nas sa druge strane, preuzmu robu i to je to.”- objašnjava jedan mladić koji preko mosta gura kolica sa robom, koju svako jutro isporučuje za prehrambenu prodavnicu u Svilajncu.

Zatičemo i jednu mladu majku, koja sa ćerkom pešači preko mosta:

”Ja sam iz Markovca, radim u Svilajncu. Svako jutro pešačimo i ćerkicu vodim u vrtić. I popodne isto tako. Mnogo je naporno, previše. Ali to nam je što nam je. Daleko je da se ide u krug. Naporno je za decu i niko nije svestan koliko dece prolazi ovde, ali vidim ja svaki dan.”

A građani Svilajnca kažu da je zbog zatvaranja mosta, ovaj deo grada sada potpuno odsečen. Iako se najavljuje obilaznica i novi most, u blizini starog, oni smatraju da je ovaj deo Svilajnca u kome posluje trideset preduzetnika, fabrika, benzinskih pumpi, ugostiteljskih objekata, zatvaranjem starog mosta, postao “slepo crevo”.

Kako za Glas Šumadije kaže Dragan Spasojević iz Svilajnca, decenijama građani slušaju obećanja o novom mostu i nemaju poverenja da će se uskoro nešto promeniti.

“Zahvaljujući politici koja je izuzetno loša prema narodu ja se pitam dokle ovaj narod ima strpljenja da trpi sve te odluke koje su na štetu naroda. Nadam se da će narod da se dozove pameti i da se ova situacija reši za svagda jer problem mosta u Svilajncu koristi svaka vlast koja dolazi na izborima, obećavajući čak od 90-ih, znači 35 godina unazad, biće mosta, biće mosta.”- kaže Spasojević i dodaje da ne veruje mnogo u obećanja predsednika opštine da će za godinu dana biti izgrađena nova obilaznica i most.

Po projektu novi most gradiće se oko dva kilometra nizvodno od starog mosta, a obilaznica koja će predstavljati i vezu sa Koridorom 10, gradiće se u nekoliko faza. Prva faza, ako je verovati najavama nadležnih, trebalo bi da bude završena za godinu dana.

Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.