Portal Glas Šumadije je i ove nedelje u okviru svoje političke emisije “3 na 3“ postavljao pitanja kandidatima za odbornike Skupštine grada.
Pitanjima u emisiji kratke forme želeli smo da građanima Kragujevca predstavimo odgovore kandidata koji se nalaze na izbornim listama, kao i stavove njihovih stranaka i koalicija.
U svakoj emsiji, na tri pitanja, tri kandidata za gradsku vlast, imala su priliku da odgovore u roku tri minuta. Za svako pitanje imali su tačno po jedan minut da sroče koncizan i direktan odgovor na isto tako koncizno i direktnopitanje.
Takođe smatramo da je jedan minut sasvim dovoljan da kandidat zainteresuje birače da se bolje informišu o programu njegove stranaka, odnosno koalicije.
Pred vama su pitanja i odgovori osam kandidata, koji su učestvovali u emsijiam 20., 22. i 24. novembra.
Napominjemo da je poziv za gostovanje i ove, baš kao i prethodne nedelje, bio upućen i Srpskoj naprednoj stranci. Ni ovaj put (baš kao ni prethodni), niko od kandidata za odbornike liste “Aleksandar Vučić – Kragujevac ne sme da stane“, nije se odazvao našem pozivu.
1. Kako biste rešili problem autobuske stanice?
Slađana Radisavljević, koalicija Ujedinjeni protiv nasilja ’’Nada za Kragujevac’’
- Naprednjačka vlast je prevarila građane obećavajući autobusku stanicu. Čak su i kupili objekat nekadašnjeg Zastavinog servisa za 3 miliona evra 2018. godine i do današnjeg dana ništa nije urađeno. Imali smo sreću da je lokalni prevoznik ’’Janjušvić’’, u međuvremenu došao do svojine nad parcelom gde se nalazila autobuska stanica i uložio je neka svoja sredstva i tu autobusku stanicu je doveo u jedno pristojno funkcionalno stanje. Smatram kada u gradu imamo, čitave kratere na ulicama, kada imamo 1.500 mališana koji čekaju na prijem u vrtiće, da bi bilo neodgovorno obećavati izgranju nove autobuske stanice. I izborna lista broj 10. “Ujedinjeni protiv nasilja – Nada za Kragujevac“, neće davati lažna obećanja.
Dušan Zeka Aleksić, 300 Kragujevčana ’’Dušan Zeka Aleksić – Svetla tačka’’
- Što se tiče autobuske stanice mi tu ne vidimo neki preveliki problem i o tome smo govorili pre četiri godine. Na portalu Glas Šumadije, čitaoci mogu pogledati tekst u kojem sam govorio da mi ne bismo u ovom momentu ulagali puno sredstava u igradnju pre svega nove autobuske stanice. To stoji i danas. To je mesto na kome putnici dođu, kupe kartu, uđu u autobus i otputuju, isto tako po povratku… Ne znam u ovom momentu koliki broj korisnika autobuska stanica ima, koliko Kragujevčana je koristi, ali smatramo da je mnogo bitnije za veći broj Kragujevčana da se sredstva ulažu u ulice, trotoare, komunalnu infrastrukturu, itd. Dakle u naredne četiri godine ne bismo trošili novac na izgradnju nove autobuske stanice.
dr Gordana Todorović, SPS ’’Ivica Dačić – Premijer Srbije’’
- Izgradnja nove autobuske stanice u gradu nije gorući problem u gradu Kragujevcu. Postojeća autobuska stanica dosta solidno rešava postojeće potrebe u ovoj oblasti. Naravno, mi u perspektivi planiramo izgradnju jednog reprezentativnog objekta koji bi imao sve funkcionalnosti i sve prateće sadržaje kao i svuda u svetu. Procene su da jedan ovakav objekat košta nešto više od 5 miliona eura i Socijalistička partija Srbije smatra da je u ovom trenutku mnogo svrsishodnije i mnogo primerenije da se ovaj novac preusmeri u sve one resurse koji bi omogućili brži pristup i kvaliteniju uslugu svih stanovnika na teritoriji Kragujevca u oblasti socijalne i zdravstvene zaštite.
Vanja Stefanović, ’’Nova snaga Kragujevca – Nikola Nešić’’
- Uprava “Autosaobraćaja AD“ uz pomoć Gradske uprave Grada Kragujevca, uspešno su uništili jednu od najboljih prevozničkih firmi u državi. Imovina “Autosaobraćaja AD“ je u stečaju, pa je samim tim autobusku stanicu kupio javni prevoznik ’’Janjušević prevoz’’ 2021. godine. Po nama se tada završava problem autobuske stanice. ’’Janjušević transport’’ je doveo objekat u vrlo kvalitetno stanje i priveo ga je nameni. Da li treba trošiti novca poreskih obveznika u vezi toga, to stvarno nije predmet za diskusiju i mi mislimo da je to besmisleno. Sve radnje koje su dovele do propasti kragujevačkog prevoznika, kao i pitanje zašto grad nije kupio autobusku stanicu, to je pitanje za neke nadležne organe.
Slađan Rakić, ’’Kragujevačka inicijativa – Pokret volim selo – Eko park’’
- Za mene je problem autobuske stanice već rešen. Autobuska stanica u Kragujevcu već postoji. Gospodin Dinko Janjušević iz Priboja ju je fenomenalno sredio i pozivam sve Kregujevčane da odu da je pogledaju. Taj je problem rešen. Postoji drugi problem, a to je železnička stanica koja je u fazi raspada i to su gradska autobuska stajališta, koja tako reći nemamo po selima i u prigradskim naseljima. To je problem i to moramo da rešimo, ta autobuska stajališta. A da ne koštaju 30.000 eura. Kako sam ja to rešio u Ilinim vodama? Na primeru ove dve slike koje vidite, na jednoj je autobusko stajlište u Ilinim vodam, gde su deca godinama čekala u blatu, u kiši, u snegu. Ja sam organizovao da sva stajališta izbetoniramo i da uradimo stajališta. U celim Ilinim vodama smo sredili i ovo nije koštalo ništa Kragujevčane. Isto smo ovako sredili i u Maršiću. Samo je bitno, dragi moji Kragujevčani, da izaberemo prave ljude koji vole ovaj grad, koji imaju energiju i želju da nešto srede i svaki problem može da se reši.
Slobodan Stanković, ’’ Boris Kovačević Šuma – Mojsvet Kragujevac’’
- Dobro je što se odustalo od ideje za izgradnju nove autobuske stanice. Ta ideja je u mnogome bila apsurdna. Verovatno bismo bili jedini grad u Srbiji koji bi imao stanicu van grada. Postojeća stanica mislim da u potpunosti zadovoljava potrebe, sa još nekim doradama i finesama mislim da će tek tada da zadovolji. Tako da to trenutno ne predstavalja neki problem.
Đorđe Kosanić, ’’Jedinstvena Srbija – Dragan Marković Palma’’
- Ubrzanim razvojem grada Kragujevca stvara se potreba za savremenom autobuskom stanicom, sa naravno pratećom infrastrukturom. Jedan ovakav savremeni objekat ne treba da bude sagrađen sredstvima građana Kragujevca, tj. poreskih obveznika. Takav jedan savremeni objekat autobuske stanice treba da bude izgrađen javno-privatnim partnerstvom ili pak sa druge strane privatnom inicijativom. Grad Kragujevac je još 2018. godine kiupio prostor nekadašnjeg ’’Zastava servisa’’, taj prostor je predviđen za autobusku stanicu. Studija izbodljivosti će pokazati da li je taj prostor adekvatan ili ćemo u nekom narednom periodu tražiti neko drugo rešenje ili ćemo naći neki drugi prostor. Ono što je važno da se napomen još jednom, jeste da takva jedna autobuska stanica ne treba da bude građena sredstvima gtrađana Kragujevca, već na drugi način.
Milan Milosavljević, ’’Za Kragujevac – Znamo se! Dr Miroslav Stojanović Džiga’’
- Izgradnja autobuske stanice za lisu ’’Za Kragujevac – Znamo se! Dr Miroslav Stojanović Džiga’’, u ovom trenutku nije prioritet, jer grad nema odgovarajuću lokaciju koja ispunjava sve uslove za objekat te namene. Prethodna gradska vlast je lokaciju od 10 hektara, na uglu Save Kovačevića i Petrovačke magistrale, prodala investitoru, a lokaciju koju su predvideli na ’’Zastavinom servisu’’, pored jezera Bubanj, ta lokacija ne ispunjava ni ekološke, ni građevinske, a kamoli saobraćajne uslove da tu bude. Taj prostor mora da se pripoji jezeru Bubanj i na tom prostoru mora da se napravi jedna zelena oaza koja je na ulazu u sam grad i građani moraju putem referenduma da odluče šta će tu da se gradi. Jedan od naših predloga biće da se tu napravi akvarijum PMF-a, možda tu čak postoji mogućnost izgradnje i bazena, ali ipak bismo to pustili da građani sami odluče putem referenduma.
2. Kako rešiti saobraćajni kolaps u najužem centru grada?
Slađana Radisavljević, koalicija Ujedinjeni protiv nasilja ’’Nada za Kragujevac’’
- Saobraćajni kolaps je posledica ubrzanog razvoja, pomalo i veće izgradnje, ali pre svega velikog broja automobila. Smatram da pod hitno treba rešiti imovinsko-poravne odnose, ući u projektovanje i izgradnju kružnog toka Mala vaga, proširenje Gušićeve ulice i onog dela kod Medicinske škole i Studentskog doma, gde treba projektovati takođe kružni tok. Jer se pokazalo da su kružni tokovi način za najjeftinije i najbrže prevazilaženje tih saobraćajnih kolapsa.
Dušan Zeka Aleksić, 300 Kragujevčana ’’Dušan Zeka Aleksić – Svetla tačka’’
- Što se tiče teme saobraćaja i saobraćajnih kolapsa to je vrlo kompleksna tema zato što saobraćaj ima nekoliko komponenti. To je javni prevoz, to je taksi prevoz, to je individualni prevoz, to je signalizacija, to su parkirališta, itd. Kako bismo mi to rešavali? Mi bismo oformili sekretarijat u Upravi grada koji bi se time bavio, zadužili bismo stručna lica koja mogu da sagledaju saobraćaj iz aspekta celine. Dakle vodili bismo saobraćaj iz jednog Sekretarijata za saobraćaj. Saobraćaj je tema koja ne može ad hok da se rešava, nego mora saobraćajem da se upravlja. I upravljanjem saobraćaja moraju da se bave stručna lica.
dr Gordana Todorović, SPS ’’Ivica Dačić – Premijer Srbije’’
- Za početak je neophodno da se uradi jedna stručna saobraćajno-tehnička studija koja će nakon analize postojećeg stanja uočiti sve one probleme i nedostatke u oblasti statičkog saobraćaja, dinamičkog saobraćaja i u oblasti javnog prevoza. Nakon toga studija će ponudi i adekvatna rešenja. Istoveremno sa izradom studije treba razmišljati i o povećanju kapaciteta organizacione jedinice koja je nadležna za poslove saobraćaja u nadležnoj gradskoj upravi.
Vanja Stefanović, ’’Nova snaga Kragujevca – Nikola Nešić’’
- Glavni generator svih problema što se tiče saobraćaja, pa i parkiranja u gradu jeste gradski urbanizam. Samo zatvaranje dve ulice kod Suda, prilikom izgradnje novog platoa, višestruko je povećalo saobraćajnu gužvu u centru grada. Izgradanja na hiljade stanova u uskom centru grada dovela je i na hiljade vozila u sam centar grada. Glavno pitanje je da li je potrebno smanjiti dotok vozila ka samom centru grada, a razviti druge delove grada i širiti grad?! Analizu stanja saobraćaja svojevremeno je vršila Direkcija za saobraćaj, u kojoj su bili zaposleni mladi saobraćajni inženjeri. Saobraćaj u gradu je tada totalno drugačije i bolje izgledao. Bili su u kontaktu sa Saobraćajnim fakultetom iz Beograda i u kontaktu sa Visokom tehničkom školom saobraćajnog odseka u Kragujevcu, vršili su razne analize u kojima su učestvovali i studenti i bez kojih ne bi moglo da se dođe do kvalitetnih rešenja.
Slađan Rakić, ’’Kragujevačka inicijativa – Pokret volim selo – Eko park’’
- Saobraćajni kolaps rešavamo na više načina. Prvi način: moramo da imamo efikasniji, bolji, uredniji gradski prevoz. Da autobus dolazi u minut na stanicu, da u špicu imamo više vozla i da onda Kragujevčani na svoj posao idu gradskim prevozom, a ne svojim autom. Zatim moramo odraditi dva kružna toka. Kružni tok Mala vaga mora da se uradi, kao i kružni tok kod Medicinske škole. Treća stvar, ulica Milovana Gušića, od Male vage do Pravnog fakulteta već urbanistički ima ucrtanu još jednu traku, izgradnjom te trake rešavamo saobraćajni kolaps u Kragujevcu, ali i decentralizacijom Kragujevca. Zašto svih pet notara da bude u centru grada? Zar ne može jedan notar da bude u Stanovu, a jedan na Aerodromu. Dakle mora Kragujevac da ima pet opština, kao što je i predviđeno i time bismo donekle rešili i saobraćajni haos u Kragujevcu.
Slobodan Stanković, ’’ Boris Kovačević Šuma – Mojsvet Kragujevac’’
- Pod hitno isforsirati, jer je Republika već odobrila sredstva, izgradnju Severne obilaznice. Čime bi se teretni i tranzitni saobraćaj izmestio iz centra grada. Moja ideja je da se zaposleni u gradskim javnim preduzećima obavežu da na posao dolaze gradskim autobusima. Time bi se pospešio i finansijski i u svakom pogledu gradski saobraćaj. Oni inače dobijaju sredstava za prevoz, tako da bi se time drastično rasteretio saobraćaj. I pod hitno uraditi dva kražna toka, Mala vaga i Medicinska škola.
Đorđe Kosanić, ’’Jedinstvena Srbija – Dragan Marković Palma’’
- Kragujevac i kada je imao mnogo manje automobila, čini mi se da je frekventost u Kragujevcu bila mnogo veća. Imali smo ulicu koja je prolazila pored hotela Kragujevac. Sa druge strane izgrađen je zaista lep trg pored zgrade Suda, ali smo time smanjili frekventnost i izgubili smo dve ulice. Sada kada bismo zatvorili i ulicu Zorana Đinđića, praktično bismo Kragujevac podelili na dva dela. Sa druge strane, Kragujevac je čini mi se jedini grad u Srbiji koji u centru izgleda kao slovo T. Posebno na šta bi trebalo da se obrati pažnja, je centar grada, koji je čini mi se izgubio na težini i mi tu imamo ogroman broj malih radnji, firmi, ugostiteljskih objekata i o tim ljudima moramo da razmišljamo. Da ljudi mogu mnogo lakše, jer oni zapošljavaju veliki broj ljudi, da mogu mnogo lakše da dođu do centra grada.
Milan Milosavljević, ’’Za Kragujevac – Znamo se! Dr Miroslav Stojanović Džiga’’
- Kragujevac je u saobraćajnom kolapsu, to je svima evidentno. Zbog toga su tu potrebne kapitalne investicije, a jedna od njih je izgradnja Bulevara, odnosno druge trake Bulevara koji će spajati Trg Mala vaga. To će ići ulicama Kneza Miloša, Gušićeve, sa Petrovačkom magistralom, koja mora pod hitno da se završi i koja je optimalna veza sa stanovnike Aerodroma, Vinograda, Deninog brda, Sušice, sa autoputem, a kasnije i kopča sa obilaznicom. Takođe i privatnici će izgradnjom Petrovačke magistrale imati povoljne usove da se iz Industrijske zone direktno kače Petrovačkom magistralnom na obilaznicu, a da ne idu do Jovanovačke petlje. Izgradnjom Bulevara bi se i autobuski saobraćaj iz centra grada, iz ulice Nikole Pašića i 27. marta pomerio u pomenuti Bulevar, čime bi se rasteretio saobraćaj u centru grada, a u jedno i povećala bezbednost svih učesnika u saobraćaju.
3. Na koji način biste rešili problem parkiranja u Kragujevcu?
Slađana Radisavljević, koalicija Ujedinjeni protiv nasilja ’’Nada za Kragujevac’’
- Problem parkiranja nastaje radnim danima u terminu kada ljudi dolaze u grad da rade, odnosno da završe neke svoje poslove ili trgovinu, u popodnevnim časovima grad ima slobodnih parkirališta, što znači da problem parkiranja prave ljudi koji dolaze, a ne ljudi koji tu žive. I jedino rešenje, pošto smo mi takav narod koji voli da se parkira na ulazu u objekat u kome završava kupovinu ili neki posao, je izgradnja jeftinih montažnih garaža na mestu ispred Robne kuće, ispred Zastavinog solitera i onog dela parkirališta kod Opštine. Posle toga treba planirati iparkiranje na Aerodromu da se proširi i rešava. A ono što je meni čudno i prosto nedopustivo je da novoizgrađena Palata pravde već ima problem parkiranja. Ulica koja je dvosmerna je postala jednosmerna i tuda se ne može proći.
Dušan Zeka Aleksić, 300 Kragujevčana ’’Dušan Zeka Aleksić – Svetla tačka’’
- Što se tiče parkiranja u Kraguejvcu to je veliki problem. On se rešava na više načina. Prvo moraju da se uklone automobili sa trotoara, pešaci ne mogu da se kreću, majke sa kolicima ne mogu da se kreću, u velikom broju ulica izlaze na put i to je vrlo, vrlo nebezbedno i naravno ne osećaju se prijatno. Da bismo uklonili vozila sa trotoara, moramo prvo da vidimo gde će se ljudi parkirati. Mi predlažemo izgradnju parkirališta na potezu šireg centra grada. Dakle ne bismo uvodili saobraćaj dalje u centar grada, ne bismo gradili parkinge u samom centru nego bismo gradili garaže kod Hale jezero, ispred Upravne zgrade Zastave itd… Da tu ljudi ostavljaju automobile i pešice da ulaze u sam centar grada ili autobuskim linijama koje su bolje uređene.
dr Gordana Todorović, SPS ’’Ivica Dačić – Premijer Srbije’’
- ScanCar će nesumnjivo u velikoj meri rešiti problem nepropisnog parkiranja u gradu Kragujevcu. Kada je u pitanju propisno parkiranje ovde treba razmišljati o povećanju kapaciteta. Prvo je potrebno odrediti lokacije na kojima su najveće potrebe za parkiranjem, a onda na tim lokacijama graditi objekte poput zatvorenih parkirališta, podzemne i nadzemne garaže. S obzirom na to da izgradnja ovih objekata ima izuzetno visoku cenu, potrebno je razraditi sve raspoložive modela finansiranja.
Vanja Stefanović, ’’Nova snaga Kragujevca – Nikola Nešić’’
- U Kragujevcu je evidentno povećan broj vozila. Postoji tendencija da se ima po jedno ili po dva vozila u porodici. Delom zbog toga je i došlo do problema u parkiranju. Najveći problem prema našem mišljenju ponovo dolazi od Urbanizma. Legalno sagrađena zgrada u Kopitarevoj ulici ima svega tri parking mesta na 17 spratova. Dozvoljena je izgradnja Tržnog centra na Aerodromu, blizu zgrade Pošte, koja je oduzela stanarima okolnih zgrada 80 parking mesta. Kineski tržni centar na tri sprata u naselju Aerodrom, takođe je napravljen sa dozvolom, a napravljen je bez i jednog parking mesta. Parking mesta u podrumima sagrađenih novih zgrada, volšebno nestaju nakon prijema zgrade i umesto njih se prave stanovi. Izdvojene nadzemne i podzemne garaže su deo rešenja. Kada dođemo na vlast formiraćemo Direkciju za saobraćja, koja bi stručno rešavala probleme u vezi sa saobraćajem, pa time i parkiranje. Iniciraćemo kod Gradske građevinske inspekcije, kontrolu svih objekata sagrađenih u zadnjih 5 godina.
Slađan Rakić, ’’Kragujevačka inicijativa – Pokret volim selo – Eko park’’
- Problem parkiranja rešavamo isto jednostavno. Kod mene je sve jednostavno. Zašto da pravimo novu garažu, kao ova sadašnja vlast, da damo za tu garažu 3,6 miliona eura, a da se ona neće isplatiti narednih 50 godina. A pritom je i neuslovna. Parkiranje, nedostatak parking mesta rešavamo izgradnjom mini garaža, montažnih, čeličnih, koje mogu kao pečurke za 6 meseci da niknu na mnogim lokacijama u Kragujevcu, počev od Aerodroma, pa dole do Lepe Brene, to je mesna zajednica Lepenica, ceo centar grada, gde god se ukaže potreba za dodatnim parking mestima, Kragujevac može da investira jednu čeličnu, nadzedmnu, lako montažnu, jeftiniju garažu. I time mi jednom za svagda rešavamo problem parkiranja i u centru i u naseljima van centra Kragujevca.
Slobodan Stanković, ’’ Boris Kovačević Šuma – Mojsvet Kragujevac’’
- Rešenje problema parkiranja je izgradnja dve na sprat garaže. Jedne iza Opštine, tu već postoji parking na jednom nivou i jednom je bila ideja iznad Lepenice, naspram Pijace, od onog mosta što vodi ka Staroj Zastavi, do pešačkog mosta i nekoliko nivoa Zastave. Mnogo bi se smanjio i problem parkiranja u gradu, kada bi zaposleni dolazili autobusima, onda bi bio drastično manji broj automobila u gradu.
Đorđe Kosanić, ’’Jedinstvena Srbija – Dragan Marković Palma’’
- Odgovor na to treba da da ozbiljna studija izvodljiosti. Sa jedne strane moramo da razmišljamo na koji način možemo da izgradimo garaže. Da li je to opet javno-privatno partnerstvo, ili sa druge strane opet privatno ulaganje… A imamo i naše komunalno preduzeće koje može uz pomoć grada da izgradi garaže. Ono što je važne, treba da razmišljamo o lokacijma podzemnih i nadzemnih garaža. Što se tiče podzemnih garaža, naše mišljenje je da je to mogući postor oko Robne kuće, a drugi prostor oko Skupštine grada. A što se tiče nadzemnih garaža, svakako da je to parking oko Skupštine grada, zatim parking pored Zastavinog solitera… Ali zašto da ne, razmišljati i o tome šta je praksa u svetu, pa možda iznad Lepenice sagraditi jedno parkiralište.
Milan Milosavljević, ’’Za Kragujevac – Znamo se! Dr Miroslav Stojanović Džiga’’
- Jedini način da se reši problem parkiranja u Kraguejvcu jeste izgradnja garaža. Prethodna gradska vlast je propustila priliku da na Trgu Radomir Putnik, kad su već kopali i kad su dobili saglasnost od Zavoda za zaštitu spomenika kulture da kopaju na tom mestu, propustili su priliku da izgrade na tom mestu jednu podzemnu garažu. Predlog liste ’’Za Kragujevac – Znamo se! Miroslav Stojanović Džiga’’, jeste da prva garaža koja se bude radila bude na prostoru “Energetike“ u ulici Nikole Pašića. Koja lokacijski ispunjava uslove za nekih 400, minimum 400 parking mesta, zatim garaža na prostoru kasarne Vojvode Putnika, tu bi bila nadzemna garaža. A izgradnjom Bulevara na funskcionalnosti će dobiti i nadzemna garaža izgrađena kod Srca. Samim tim, uz duž budućeg Bulevara biće potrebno izgraditi još jednu garažu, a naš će predlog biti da to bude na prostoru Zelenila.
Sve do sada snimljene epizode emisije “3 na 3“ možete pogledati na YouTube kanalu portala Glas Šumadije.
A mi vas pozivamo vas da nove epizode emisiju “3 na 3“ pratitie i u narednim nedeljam, kao i da, ukoliko imate neko pitanje na koje mogu odgovoriti svi kandidati za odbornike, isto pišete u komentarima.