Filip Mladenović: Nepredsednikova deca

Društvo

U senci medijske halabuke o tzv. ugroženosti predsednikovog deteta, širom Srbije stradaju, i to uglavnom smrtno – na pešačkim prelazima, neka druga, tuđa deca! Ta ubijena deca su žrtve tzv. bahatih vozača, a de facto (još uvek, na žalost, ne i de iure) ubica na četiri točka.

Dvanaestogodišnja devojčica Nikolina Janković preminula je u postelji šok sobe Kliničkog centra u Kragujevcu nakon dvadesetodnevne borbe za život. Nju je 7. decembra 2022. godine na pešačkom prelazu pokosio automobil. Vozač nije ni pozvao hitnu pomoć, niti je u međuvremenu iskazao saosećanje ili pokazao bilo kakvo kajanje.

Da sve bude tragičnije, bahati vozač koji je jurio 90km/h u trenutku kada je pokosio Nikolinu na pešačkom prelazu u centru Kragujevca, na slobodi čeka kraj krivičnog postupka, sa mogućnošću da svakog dana ponovo sedne za volan i opet nekog ubije, jer nije mu oduzeta vozačka dozvola. Nikolinini roditelji javnim protestima na mestu pogibije svoje ćerke i peticijom apeluju da taj nečovek okončanje krivičnog postupka mora i treba da dočeka u pritvoru, a ne samo provedenih 48 sati:

  • Tražimo pravdu za Nikolinu Janković, preminulu devojčicu iz Kragujevca nakon udarca na pešačkom prelazu, zbog bahate vožnje. Ovo je pravda za svu decu i sve pešake, čiji su životi prekinuti, a krivci zbog opterećenosti suda odsluženje kazne čekaju na slobodi.
    Apelujemo da sudstvo počinioce teških krivičnih dela u saobraćaju stave u pritvor do okončanja krivičnog postupka, a ne samo 48h, kako ne bi ponovili bahato ponašanje i ubili ili povredili još pešaka. Nikolina iz Kragujevca, Melisa iz Novog Pazara, David iz Sombora, Maksim iz Obrenovca… svi preminuli u poslednjih mesec dana. Koliko još do sledeće tragedije?
    Da li ste za to da počinioci teških krivičnih dela u saobraćaju odsluženje kazne čekaju u pritvoru?“(https://www.peticije.online/pravda_za_nikolinu)

Ni aktuelni Nacrt promena Zakona o bezbednosti saobraćaja, koji bi posle provedene javne rasprave trebalo da bude usvojen narednog proleća 2023, ni odsustvo bilo kakve najave izmena Krivičnog zakonika (uprkos javnim protestima i peticijama) ne obećavaju manje poginule i(li) teško povredjene dece na pešačkim prelazima širom Srbije.

Pre dve godine otac i advokati Andree Bojanić, koju je na pešačkom prelazu u Ustaničkoj ulici u Beogradu 18. jula 2013. usmrtio Aleksandar Mitrović, pa zatim pobegao sa mesta saobraćajne nesreće, i za to sramotno osuđen na samo 12 meseci nošenja tzv. nanogice u stanu svoje majke, takođe su peticijom javno zahtevali  pooštravanje kazni predvidjenih Krivičnim zakonikom i Zakonom o bezbednosti saobraćaja:
Andrein predlog – inicijativa za promenu odredbi Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima i Krivičnog zakonika Republike Srbije

Na žalost, statistike pokazuju da se po broju poginulih lica u saobraćajnim nesrećama, gledano prema broju stanovnika, Srbija uz Rumuniju i Bugarsku nalazi među najnebezbednijim državama u Evropi. Istovremeno, statistika pokazuje da je u našoj zemlji trend da se za krivična dela protiv bezbednosti javnog saobraćaja izriču paradoksalno blage kazne, kojima se evidentno ne ostvaruje pozitivan efekat kaznene politike.

Čak više od 67% svih kazni, koje su izrečene za krivična dela protiv bezbednosti javnog saobraćaja, otpada na uslovne osude, zatim slede novčane kazne, dok se u svega oko 10% slučajeva izriču zatvorske kazne. Dosuđene zatvorske kazne uglavnom su blage i često ispod propisanog minimuma.

Nakon što se desio tragičan događaj u Nišu 4. januara 2021, kada su smrtno stradali pešaci dvanaestogodišnji Andrej Prekljušaj i četrdesetosmogodišnji Dejan Ilić, otac troje dece, među građankama i građanima se osetilo veliko nespokojstvo i zabrinutost za svoju decu, kao i nezadovoljstvo povodom blage kaznene politike, kada su u pitanju krivična dela protiv bezbednosti javnog saobraćaja. To je nametnulo potrebu da se izvrši promena određenih članova Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima i Krivičnog zakonika Republike Srbije.

U Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima predlažemo izmenu članova 43 i 44 na taj način što će opšte ograničenje u naseljenim mestima biti 30 km/h umesto dosadašnjih 50 km/h i opšte ograničenje na auto-putevima 100 km/h umesto dosadašnjih 130 km/h.
Koliki je značaj poštovanja ograničenja brzine u naseljenim mestima vidi se već iz same činjenice da se sa svakim kilometrom prekoračenja brzine drastično povećava put kočenja, pri čemu se višestruko smanjuje šansa pešaka da preživi nalet vozila. Najosetljiviji učesnici u saobraćaju jesu biciklisti, pešaci i posebno deca. Ovi učesnici u saobraćaju predstavljaju najvredniju zaštitnu kategoriju, jer su suočeni sa vrlo malom verovatnoćom da prežive nalet vozila koje je prekoračilo brzinu. Gradovi Oslo i Helsinki već su uveli smanjenje brzine na 30 km/h i u ta dva grada za godinu dana nijedan biciklista ili pešak nije smrtno stradao.
Ograničenjem brzine od 100 km/h na auto-putevima, povećala bi se bezbednost putnika i smanjio broj saobraćajnih nesreća pri velikim brzinama.
Mada nepopularne mere ograničenja od 30 km/h i 100 km/h pokazale su se u praksi kao vrlo efikasne, pa kada ih uvode zemlje sa znatno kvalitetnijim voznim parkom poput Norveške, Belgije, Holandije i Španije, tim pre bi morala i Srbija.
Takođe, predlažemo izmenu i člana 330 stav 1 ZOBS-a u smislu da će vozači biti kažnjavani za navedene prekršaje u tom članu i zatvorskom i novčanom kaznom, a ne kao do sada, ili zatvorskom ili novčanom kaznom.
U Krivičnom zakoniku Republike Srbije predlažemo sledeće izmene u smislu pooštravanja kazni:
– U članu 297, stav (2) umesto od 2 do 12 godina zatvorske kazne, ako je nastupila smrt jednog ili više lica, predlažemo strožiju kaznu zatvora od 5 do 15 godina, kao za ubistvo.
– Kazna za nasilničku vožnju sa smrtnim ishodom – 30 godina zatvora.
– Uvodi se kazna: trajna zabrana upravljanja motornim vozilom.
Uvereni smo da će HITNIM usvajanjem i doslednom primenom ovih izmena zakonskih odredbi biti spaseno mnogo ljudskih života u Srbiji, a naročito dece, i da žrtva Andree Bojanić i mnogih drugih neće biti uzaludna.“  (https://andreabojanic.wordpress.com/)

Na žalost, od 2013. do ove, 2023. godine, pokazalo se da je žrtva Andree Bojanić bila apsolutno uzaludna! Godine koje su pojeli tzv. bahati vozači i tzv. državni organi.

Piše: Filip Mladenović
Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.