Subvencija za kragujevački Fiat iz 2022. godine „odmrznuta“ tek ovog novembra

Društvo Ekonomija

Kompanija Fijat Krajsler Automobils (FCA) Srbija tek je u novembru dobila prvu tranšu subvencije, vrednu 15,5 miliona evra, za unapređenje lokalnog pogona u Kragujevcu. Iako je Ministarstvo privrede još u aprilu prošle godine dodelilo podsticaj od 48,04 miliona evra kragujevačkoj fabrici, postupak je u međuvremenu bio zamrznut, a resorno ministarstvo nije isplatilo sredstva privrednom društvu „FCA Srbija d.o.o. Kragujevac“ do donošenja novog rešenja, navela je Komisija za kontrolu državne pomoći u odgovoru Novoj ekonomiji.

Na pitanje zašto je isplata subvencija odložena na godinu i po dana, Nova ekonomija nije dobila odogovor ni iz Ministarstva privrede ni iz kompanije Fijat.

U periodu stopiranja isplate državne pomoći, a usled najave selidbe proizvodnje, Fijat je radnicima ponudio ili dvogodišnji posao u Slovačkoj, ili raskid ugovora o radu uz otpremnine. Otpremninu je tada uzelo skoro 500 radnika.

„Odmrzavanje“ ove subvencije se poklapa sa medijskim objavama da će u Kragujevcu naredne godine otpočeti proizvodnja novog modela električnog vozila, koji će Fijat zvanično predstaviti tek naredne godine, ali i predizbornom kampanjom.

Celokupan ugovor iz 2022. godine bio je vredan ukupno 190 miliona evra, od čega je Srbija iz buždeta trebalo da izdvoji gorepomenutih 48 miliona. Tada je najavljena i nova električna „Panda“, koja se do prošle nedelje više nije spominjala u domaćim medijima.

Novac je (i tada kao i sada) bio namenjen za „proizvodnju potpuno novih i inovativnih električnih vozila“.

Projektom ulaganja je predviđena modernizacija i unapređenje lokalnog proizvodnog pogona u Kragujevcu i uvođenje nove tehnologije za proizvodnju novih inovativnih električnih vozila.

U dokumentu koji je Komisija za kontrolu državne pomoći objavila, navodi se da je to nezavisno telo izreklo upravnu meru zabrane dodele sredstava do donošenja odluke, odnosno naložila Ministarstvu privrede obustavljanje dodele državne pomoći do utvrđivanja usklađenosti subvencije sa postojećim propisima.

Onda je u maju 2022. godine naložila Ministarstvu privrede da dostavi potrebne informacije, podatke, dokaze, dokumentaciju, kako bi pomoć mogla da bude isplaćena, ali se to nakon četiri pokušaja dostavljanja potrebne dokumentacije (jun, septembar i decembar 2022. godine i avgust 2023. godine) nije dogodilo.

Šta se desilo nakon potpisivanja ugovora?

Mesec dana nakon potpisivanja ugovora, 13. maja 2022. godine, radnici kompanije Fijat okupili su se ispred glavnog fabričkog ulaza zbog navodne odluke poslodavca da privremeno zatvori fabriku, a zaposlene uputi na rad u inostranstvo ili im uruči otkaze.

Iz sindikata radnika Fijata su tada naveli da poslodavac privremeno zatvara fabriku radi priprema za početak proizvodnje automobila na električni pogon u Kragujevcu.

Nakon pregovora, koji su trajali skoro dva meseca, mediji su navodili da je menadžment kompanije ponudio radnicima dvogodišnji posao u Slovačkoj, ili raskid ugovora o radu uz otpremnine.

Jedna od opcija koja je ponuđena radnicima bio je bonus od 11.000 evra pre polaska i 6.000 evra po povratku iz Slovačke, druga opcija nazvana „tri plus jedan“ je podrazumevala rad od tri meseca u Slovačkoj i jedan mesec u Kragujevcu, a treća je bila odlazak iz fabrike uz otpremninu od 790 evra po godini radnog staža u FCA.

Prvog jula 2022. godine, premijerka Srbije Ana Brnabić navela je da su 492 radnika dobila otpremnine.

Zbog čega su radnici morali da odu na rad u inostranstvo prethodne godine, da li je to bio deo plana ili je to bila posledica zbog neisplaćenog dela novca, da li će kompanija dobiti još novca od države za modernizaciju pogona u Kragujevcu i kada će se radnici vratiti u fabriku u Kragujevac, pitanja su na koje kompanija Stellantis nije želela da da odgovor Novoj ekonomiji.

Šta dalje sa novcem?

U ugovoru vrednom 190 miliona evra koji su 28. maja 2022. godine potpisali predstavnici kompanije Fijat i Ministarstvo privrede, navodi se da se kompanija Fijat obavezuje da će do kraja 2024. godine realizovati investicioni projekat (proizvodnju novog modela električnog automobila). 

Takođe, FCA se obavezao da će investirati u materijalna i nematerijalna sredstva do kraja 2024. godine u iznosu ne manjem od 162 miliona evra.

Sredstva će biti isplaćena u dve tranše u dinarskoj potivvrednosti. Prva tranša, kako se navodi, trebalo je da bude isplaćena ove godine, u iznosu od 15,5 miliona evra, nakon što FCA Srbija dostavi dokaze da je ispunila obavezu prethodnog ulaganja u iznosu od 62 miliona evra.

Druga tranša novca biće isplaćena u 2024. godini u iznosu od 32,54 miliona evra nakono što kompanija bude dostavila dokaze koji potvrđuju da je ispunila obavezu ulaganja u iznosu od milion evra i formirala lanac dobavljača proizvodnje novog „finalnog proizvoda visokog stepena proizvodne kompleksnosti“.

Komisija za kontrolu državne pomoći navela je i nekoliko stavki koje se tiču biznis plana kompanije.

„FCA je proizvodio u Kragujevcu model FIAT 500L koji je na kraju svog životnog ciklusa, a sama platforma je zastarela, pa usled smanjene tražnje za ovim proizvodom, FCA je bio prinuđen da smanji obim proizvodnje ovog modela“, navel je Komisija.

Kada je u pitanju zapošljavanje novih radnika, projektom ulaganja ono nije predviđeno za ovu i narednu godinu, navela je Komisija.

Međutim, nakon nabavke instaliranja nove opreme i realizacije projekta automatizacije proizvodnje u 2024. i 2025. godini, kada budu ostvareni uslovi za otpočinjanje proizvodnje, FCA će imati potrebu za zapošljavanjem 800 do 1.000 novih radnika odgovarajućih profila.

Proizvodnja rezervnih delova za FIAT 500L se, kako se navodi u rešenju, nastavlja, a predviđeno je da se počne sa proizvodnjom novog električnog vozila već sredinom 2024. godine.

Prema pisanjima medija, u pitanju je novi model Fiat Pande, koji će se zvati „Pandina“ i imati hibridni i električni model. Cena „Pandine“ biće od 15.000 evra za hibridni model i oko 20.000 evra za električni.

Kompanija Fiat Krajsler je u Srbiju došla 2008. godine i u vlasništvu je FCA Italy S.P.A. sa 66,67 odsto udela i Srbije sa 33,3 odsto.

Autor: Katarina Pantelić

Izvor: Nova Ekonomija

Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.