Uloga Gradskog štaba za vanredne situacije

Grad

Delovi grada bez struje, podrumi poplavljeni kišnom i fekalnom kanalizacijom, požari usled udara groma, samo su neke od posledica jakog nevremena koje je krajem jula zahvatilo Kragujevac i okolinu. Za pola sata palo je preko 50 litara kiše po metru kvadratnom, a jak vetar prouzrokovao je materijalnu štetu na vozilima i pojedinim objektima. Najkritičnije tačke u gradu, kao i ekipe angažovane na otklanjanju posledica nevremena, istog dana obišao je gradonačelnik Kragujevca, Nikola Dašić, koji je ujedno i komandant Gradskog štaba za vanredne situacije, dok su iz Odeljenja za vanredne situacije i planiranje odbrane, građane pozvali da prijave nastalu štetu.

Ovo julsko nevreme, na sreću, nije bilo takvih razmera da zahteva proglašenje vanredne situacije u Kragujevcu. Zakon o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama to definiše kao “stanje kada su rizici i pretnje ili nastale posledice po stanovništvo, životnu sredinu i materijalna i kulturna dobra takvog obima i intenziteta da njihov nastanak ili posledice nije moguće sprečiti ili otkloniti redovnim delovanjem nadležnih organa i službi, zbog čega je za njihovo ublažavanje i otklanjanje neophodno upotrebiti posebne mere, snage i sredstva, uz pojačan režim rada”. Inače, jaka kiša, oluja, grad i poplava, samo su neke od elementarnih nepogoda koje mogu prouzrokovati uvođenje vanredne situacije. Prirodne pojave poput zemljotresa, suše, ekstremnih temperatura, snežnih nanosa i lavina, kao i tehničko-tehnološke nesreće, odnosno požari, eksplozije, rušenje brana, havarije na elektroenergetskim, naftnim i gasnim postrojenjima, ali i epidemije zaraznih bolesti, takođe, mogu biti razlog za preduzimanje posebnih mera.

Upravo je pandemija korona virusa bila povod da u Kragujevcu bude proglašena vanredna situacija, koja je trajala punih 11 meseci, od juna 2020. pa sve do maja 2021. godine. Ostaće upamćeno da je obrazlažući odluku o uvođenju vanredne situacije, na konferenciji za  medije, tadašnji gradonačelnik i komadant Gradskog štaba za vanredne situacije, Radomir Nikolić, poručio da je “građanima potrebna motka, odnosno naređenje”. Ta izjava izazvala je salvu kritika i negodovanja i što je mnogo opasnije, skrenula pažnju javnosti sa glavne teme, a to je bila zabrinjavajuća epidemiološka situacija, koja je u tom trenutku zahtevala preduzimanje posebnih mera. Zbog toga je možda i najbolji podsetnik na to koliko je važno da u vanrednim situacijama nadležni za upravljanje krizom adekvatno informišu javnost.

Inače, redovno informisanje i obaveštavanje stanovništva o rizicima, opasnostima i preduzetim merama, samo je jedna od brojnih nadležnosti štabova za vanredne situacije, koje propisuje Zakon o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama. Štab za vanredne situacije, između ostalog, rukovodi i koordinira sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite; razmatra procene rizika, planove zaštite i spasavanja i druga planska dokumenta i daje preporuke za njihovo unapređenje; procenjuje ugroženost od nastanka vanredne situacije i dostavlja predlog za proglašenje i ukidanje vanredne situacije; učestvuje u organizaciji i sprovođenju mera i zadataka obnove, rekonstrukcije i rehabilitacije i obavlja brojne druge poslove.

Radomir Nikolić za vreme vanredne situacije zbog korona virusa: Građanima treba motka

Isti Zakon kaže da “jedinice lokalne samouprave imaju primarnu ulogu u upravljanju rizikom od katastrofa i tu ulogu podržavaju sve nadležne državne i pokrajinske institucije”. Zbog toga Gradski štab za vanredne situacije ima veliki značaj, koji se ne ogleda isključivo u upravljanju kriznim situacijama. Naime, u skladu sa Uredbom o sastavu, načinu i organizaciji rada štabova za vanredne situacije, to telo svoje aktivnosti realizuje kroz tri faze koje se međusobno smenjuju. Prva je preventivna faza, zatim operativna, odnosno poslovi koordinacije i rukovođenja, dok treću fazu čine aktivnosti u fazi oporavka zajednice.

Gradski štab za vanredne situacije svoje delovanje sprovodi na sednicama koje mogu biti redovne i vanredne. Prema Poslovniku o radu Gradskog štaba za vanredne situacije na teritoriji grada Kragujevca, redovne sednice održavaju se najmanje dva puta godišnje, dok se vanredne sednice  zakazuju prema potrebi, odnosno u slučaju najava ili nastanka opasnosti koje mogu ugroziti živote i zdravlje ljudi, kao i materijalna dobra. Poslednja vanredna sednica u Kragujevcu održana je 23. marta ove godine, kada je Gradski štab za vanredne situacije naložio zatvaranje kovid ambulante u Zastavinom Zavodu za zdravstvenu zaštitu radnika. Početkom novembra, štab je zasedao peti put ove godine, po redovnoj proceduri, i tom prilikom najznačajnije tačke dnevnog reda bile su izveštaji o snabdevanju gasom, električnom energijom i spremnosti toplane za predstojeći grejnu sezonu.

Sednica Štaba Gradskog štaba za vanredne situacije

Za kraj treba reći da se Gradski štab za vanredne situacije obrazuje odlukom Skupštine grada Kragujevca, koja ima i nadležnost da donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja. Gradski štab za vanredne situacije čine komandant, zamenik komandanta, načelnik i članovi štaba. Komandant Gradskog štaba je gradonačelnik, dok njegov zamenik može biti zamenik, odnsono pomoćnik  gradonačelnika ili član gradskog veća. Članovi gradskog štaba su predstavnici organa grada u čijem delokrugu su poslovi iz oblasti: odbrane, informisanja, komunalnih delatnosti, zdravstva, poljoprivrede, vodoprivrede, šumarstva, rad, socijalne politike, zaštite životne sredine, obrazovanja, saobraćaja, energetike i drugi, u skladu sa predlogom gradske uprave i nadležne službe. Pored toga, članovi štaba mogu biti i rukovodioci javnih preduzeća, privrednih društava, predstavnici Ministarstva unutrašnjih poslova, Vojske Srbije, Crvenog krsta, udruženja građana, drugih pravnih lica i ustanova.

Na čelu Gradskog štaba za vanredne situacije trenutno je gradonačelnik Kragujevca Nikola Dašić. Njegov zamenik je gradski većnik za ravnomerni i održivi razvoj sela i grada, Damjan Srejić, a štab ima ukupno 27 članova.   

Članovi Gradskog štaba za vanredne situacije:

Zoran Kočović, načenlnik Gradskog štaba; dr Gordana Damnjavoić, član Gradkog štaba za prvu i medicinsku pomoć; Vladimir Maksimović, član Gradksog štaba za oblast komunalnih poslova; Stefan Nikezić, član Gradksog štaba za zaštitu životne sredine; Marko Vujnović, član Gradskog štaba za hitne intervencije u vanrednim situacijama; Nenad Petković, član Gradskog štaba za sanaciju terena; Nebojša Jakovljević, član Gradskog štaba za spasavanje od poplava i nesreća na i pod vodom; Vesna Jovanović Milošević, član Gradskog štaba za zaštitu od rušenja i spasavanje iz ruševina; Nikola Ribarić, član Gradskog štaba za evakuaciju; Aleksandar Milošević, član Gradskog štaba za uspostavljanje neophodnih službi od javnih interesa; Nevena Bogdanović, član Gradskog štaba za zbrinjavanje ugroženih I nastradalih; Srećko Trifunović, član Gradskog štaba za radiološku, biološku I hemijsku zaštitu i tehničko – tehnološke udese; mr Dragoš Radovanović, član Gradskog štaba za planske poslove i upotrebu jedinica civilne zaštite opšte namene; Slobodan Đurović, član Gradskog štaba za zaštitu i spasavanje od požara i eksplozija; Aleksandra Tijanić, član Gradskog štaba za poslove informisanja; Milijana Ratković, član Gradskog štaba za finasije; Miroslava Petrović član Gradskog štaba za očuvanje dobara bitnih za opstanak; Radivoje Dašić, član Gradskog štaba za poslove bezbednosti; Aleksandar Simić član Gradskog štaba za civilno – vojnu saradnju; prof. dr Slobodan Milisavljević, član Gradskog štaba za tercijalni nivo zdravstvene zaštite; doc. dr Dragan Vasiljević, član Gradskog štaba za oblast javnog zdravlja; dr Gordana Đokić, član Gradskog štaba za primarni nivo zdravstveen zaštite; dr Vasilije Antić, član Gradskog štaba za primarni nivo zdravstveen zaštite; Jelena Mitrović, član Gradskog štaba za zbrinjavanje; Zoran Pavlović, član Gradskog štaba za inkluziju Roma i marginalizovanih grupa.

Godišnji plan rada Gradskog štaba za vanredne situacije u Kragujevcu za 2023. je u postupku izrade i biće usvojen na poslednjoj sednici u ovoj godini.

Piše: Nikola Nikolić

Tekst je nastao u okviru projekta “Za redovno informisanje u vanrednim situacijama: Informacije pre svega” koji sprovodi udruženje Res Publika. Ovaj projekat je dobio podršku projekta Vlade Švajcarske „Zajedno za aktivno građansko društvo – ACT”, koji sprovode Helvetas Swiss Intercooperation i Građanske inicijative. Mišljenje koje je izneto u ovom tekstu je mišljenje autora i ne predstavlja nužno i mišljenje Vlade Švajcarske, Helvetasa ili Građanskih inicijativa.

Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.