Za najmoderniju fabriku, najatraktivniji model

Društvo Ekonomija
Toma Savić, stručnjak za automobilsku industriju, za Novi magazin govori o mestu i ulozi kragujevačke fabrike automobila u okviru megasistema nastalog spajanjem francuskog PSA i italijanskog FCA

Za sada nema informacija kako će se integracija FCA i PSA reflektovati na kragujevačku fabriku automobila, ali nekadašnji predsednik Upravnog odbora Grupe „Zastava” i vođa projekta „Yugo – Amerika” Toma Savić smatra da za nju postoje dva realna moguća scenarija.

Dva scenarija

Čovek koji je pre više od dve decenije lično učestvovao u tajnim pregovorima o strateškom partnerstvu „Zastave” i „Pežoa”, kaže za Novi magazin da će se nakon spajanja dva megaproizvođača automobila na njihovoj jedinstvenoj listi naći veliki broj brendova i da se „može desiti da proizvodnja nekog od njih bude prebačena u fabriku u Kragujevcu”.

  • S druge strane, ozbiljni proizvođači uvek imaju bar po deset konstrukciono i tehnološki pripremljenih novih modela, pa je tehnički lako izvodljivo da se u, verovatno najmodernijoj fabrici automobila u svetu, proizvodi potpuno nov, atraktivan model, kaže Savić i dodaje da s obzirom da „’Fijat’ po svaku cenu održava poizvodnju u fabrici u Kragujevcu postoji neki viši cilj”.
  • Video sam mnoge fabrike automobila u Evropi, Americi, Kini i Rusiji, ali sam prilikom prve posete kragujevačkoj fabrici bio fasciniran opremom koja je instalirana u njoj. U nekim procesima proizvodnje primenjena je potpuno inovativna tehnologija kakvu nemaju ni japanski proizvođači automobila. Fabrika je potpuno automatizovana, digitalizovana i optimalizovana i bilo bi šteta da se taj potencijal maksimalno ne iskoristi, ističe Savić.

Po njegovom mišljenju o daljim planovima za kragujevačku fabriku u ovom trenutku verovatno znaju samo sadašnji predsednik FCA Džon Elkan, unuk Đovanija Anjelija, koji je i predsedavajući novog upravnog odbora, i Karlos Tavares, generalni direktor novospojene grupe.

  • FCA, kao i većina proizvođača automobila u svetu, drži u tajnosti sve informacije o novim modelima do poslednjeg trenutka, i tako se i sada ponaša. Takva je strategija i kada je u pitanju spajanje sa PSA. U javnost puštaju dozirane informacije o tom, može se reći, istorijskom događaju u oblasti automobilske industrije. Zbog toga su sve priče o novim ili starim modelima koji će se navodno proizvoditi u Kragujevcu i dalje u domenu špekulacija, kaže Savić.

Sagovornik Novog magazina je tokom tridesetogodišnje karijere u „Zastavi” prošao put od pripravnika do predsednika Upravnog odbora Grupe „Zastava”, a u međuvremenu je bio zamenik  direktora fabrike automobila u Kragujevcu, vođa projekata „Yugo – Amerika” u Njujorku i direktor firme YF Latin America u Kostariki. Sedamdesetih godina prošlog veka, sa nepunih 26 godina postao je najmlađi direktor u timu Prvoslava Rakovića, direktora „Zastave” koji je sa Đovanijem Anjelijem, dvadesetak godina ranije, ugovorio za to vreme senzacionalan  posao sa „Fijatom” koji je kragujevačkoj fabrici odobrio kredit od 30.000.000 dolara i licencu za proizvodnju popularnog fiće (zastava 750).

Oprezni optimista

Savić je u vreme dok je vodio projekat „Yugo-Amerika”, na jednoj pres-konferenciji izjavio da je „uplašeni optimista”, a danas kada govori o budućnosti, mestu i ulozi kragujevačke fabrike u okviru novoformiranog automobilskog giganta kaže da je „oprezni optimista”.

  • U tu fabriku je investrano oko 1,5 milijardi evra i ne verujem da bi je bilo ko ozbiljan tek tako zatvorio i napustio. S druge strane, i eventualno preseljenje tako kompleksnog sistema, o čemu se takođe špekulisalo, odnosno njegova demontaža, transport i ponovno instaliranje koštali skoro koliko i izgradnja nove fabrike. Još važnije od toga je što je prilikom potpisvanaja sporazuma o spajanju FCA i FSA naglašeno da neće biti zatvaranja fabrika pa se moj ‘uzdržani optimizam’ odnosi na atraktivnost modela koji će se ovde prroizvoditi, kaže Savić.

Beko raskinuo tajni ugovor”„Zastave i Pežoa

On podseća da je kao predsednik Upravnog odbora Grupe „Zastava”, učestvovao u pregovorima sa „Pežoom” i da je kragujevačka fabrika automobila u maju 1998. godine „već imala u džepu” ugovor o saradnji sa „Pežoom”, i za jubilarni 500 broj Novog magazina otkriva zbog čega je taj tajni dogovor propao.

  • Mi smo tada bili potpuno satanizovani i ‘Pežo’ je insistirao da se taj ugovor ne objavljuje i sve informacije o tome su bile pod embargom. Međutim, ubrzo su usledili događaji koji su ga praktično stavili van snage. Prvi je dolazak Milana Beka na mesto predsednika Upravnog odbora ‘Zastave’ koji je, uslovno rečeno,  zaustavio pregovore sa ‘Pežoom’, jer je mislio da od ‘Fijata’ možemo dobiti mnogo više. Ispalo je da mi koji smo od ‘Fijata’ naučili sve o automobilskoj industriji, manje volimo ‘Fijat’ od Beka, ali radilo se o čisto ekonomskim interesima koje je zastupala tročlana komisija za izbor strateškog partnera. Drugi događaj je bombardovanje tadašnje SRJ koje je prekinulo svaku komunikaciju sa ‘Pežoom’ i praktično sve uništilo, kaže Savić.
Obasjan zvezdama

Grupa „Fijat krajsler automobili” (FCA) potvrdila je Novom magazinu da se proces spajanja sa „Peugeot SA” grupom (PSA) odvija planiranom dinamikom i da se, kao što je ranije najvljeno, finalizacija očekuje u prvom kvartalu 2021. godine, nakon provere ispunjavanja antimonopolskih i drugih regulatornih uslova.

Francuski PSA i italijanski FCA potpisali su u decembru prošle godine sporazum o spajanju, sa ravnopravnim učešćem u kapitalu od po 50 odsto, a novi gigant postao je četvrti najveći proizvođač automobila u svetu sa preko 400.000 zaposlenih i godišnjom prodajom od 8,7 miliona vozila.

PSA i FCA su pre nekoliko dana promovisale logo nove grupacije – „Stellantis” (Obasjan zvezdama) koji je nastao nakon njihovog spajanja.

  • Logo simbolizuje bogato nasledstvo kompanija osnivača „Stellantisa” i jedinstvene udružene snage portfolija nove grupe sa 14 iskusnih automobilskih brendova, kao i raznolikost profesionalnih iskustava njenih zaposlenih iz svih regiona. U pitanju je vizuelno predstavljanje duha optimizma, energije i obnove raznolike i inovativne kompanije, koja je odlučna u svojoj nameri da postane jedan od lidera sledeće ere održive mobilnosti, navodi se između ostalog u dopisu upućenom Novom magazinu u kome se dodaje da je „logo najnoviji korak ka kompletiranju projekta spajanja“,  čija se finalizacija očekuje do kraju prvog kvartala 2021. godine.
Piše: Branko Vučković, Novi magazin
Naslovna fotografija: Milan Nikić
Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.