Pored električne Pande sve je izvesnije da će se u Kragujevcu proizvoditi još jedan model

Društvo Ekonomija

Izvori Radara iz FCA tvrde da su u Preseraj stigli svi alati za izradu delova za karoseriju (patosa, blatobrana, vrata, krovova…) dva električna modela, fijat pande i sitroena eC3

Pre dve godine, 28. aprila 2022. Vlada Srbije potpisala je ugovor sa top menadžmentom multinacionalne kompanije Stelantis o proizvodnji električnih automobila u njihovoj ćerci firmi, Fijat Krajsler automobilima (FCA) Srbija u Kragujevcu. Tada je obelodanjeno da će obe strane u realizaciju tog projekta uložiti 190 miliona evra, od čega Vlada Srbije 48 miliona, jer je država manjinski partner sa 33 odsto udela u zajedničkom preduzeću, a predsednik Aleksandar Vučić je izjavio da će pripreme trajati do kraja 2023, a da će proizvodnja novog modela početi u trećem kvartalu 2024.

Uoči dvogodišnjice potpisivanja ugovora, strani mediji uglavnom spekulišu o izgledu novog modela – definitivno ove godine iz pogona u Kragujevcu počeće da izlazi električni fijat panda, a sve je izvesnije da će se proizvoditi još jedan model – dok se nekim ovdašnjim „priviđa“ da električne pande uveliko silaze sa proizvodnih i montažnih traka i da se one, „zakamuflirane“, već testiraju na kragujevačkim ulicama.

Istina je, međutim, da probna proizvodnja električne pande u FCA Srbija nije počela, niti su za to još stvoreni svi potrebni uslovi, jer nova oprema još nije instalirana u svim pogonima, a u toku je i zapošljavanje novih radnika. Ipak, očekuje se da će novi model početi da se testira već u maju, najpre na fabričkoj pisti, a potom i van fabrike, s tim što je praksa svih velikih proizvođača da se veštom kamuflažom (zaštitnim folijama) dizajn skriva do zvaničnog predstavljanja svetskoj javnosti.

Radar saznaje da su pogoni Preseraj i Lakirnica odavno spremni za početak serijske proizvodnje, da su savremene robotizovane linije instalirane u pogonu Karoserija 1, privedeno je kraju i opremanje novim robotima Karoserije 2 i 3 i da se ubrzano radi na modernizaciji pogona za završno sklapanje automobila – Montaža. Kad za koju nedelju i ona bude instalirana, FCA Srbija bi trebalo da bude jedna od najsavremenijih u grupi 20 Stelantisovih fabrika u Evropi i proizvodiće, a ne samo sklapati, isključivo električne, ne i hibridne automobile.

Ipak, nasuprot svim doskorašnjim najavama, u FCA Srbija će, kako upravo saznaje Radar, da bude organizovana i proizvodnja hibridne Fijat pande, sa pogonom i na elektro i na motor sa unutrašnjim sagorevanjem. U okviru takozvane nulte serije, u kragujevačkoj fabrici, uoči prvomajskih praznika, napravljeni su prvi hibridni modeli.

Početak serijske proizvodnje električnih automobila najavljen je za oktobar ove godine, a u Kragujevcu se trenutno privodi kraju „nulta serija“ – početno testiranje novoinstalirane opreme i obuka radnika, budućih neposrednih rukovodilaca u proizvodnim pogonima, tim lidera, koji će, kad startuje probna proizvodnja, svoja znanja i stečeno iskustvo da prenose na ostale radnike. Na taj način je do sada proizvedeno nekoliko desetina električnih pandi, od kojih će nekolicina biti isporučena Fijatovoj centrali u Torinu na završna ispitivanja.

Nakon toga sledi početak probne proizvodnje i svetska premijera novog modela, a to će, po svemu sudeći, biti 11. jula, kada Fijat u Torinu obeležava 125 godina od osnivanja. No, spekuliše se da bi ovdašnja vlast želela da se novi model promoviše u Srbiji, gde će da se i proizvodi, pa će konačnu odluku doneti većinski vlasnik, menadžment Stelantisa, koji je, za razliku od Vlade Srbije, ispunio sve obaveze i ispoštovao rokove iz ugovora potpisanog pre dve godine.

Izvori Radara iz FCA tvrde da su u Preseraj stigli svi alati za izradu delova za karoseriju (patosa, blatobrana, vrata, krovova…) dva električna modela, fijat pande i sitroena eC3, čija proizvodnja počinje ove godine u Stelantisovoj fabrici u slovačkom gradu Trnava. To se uklapa u najave da će FCA da bude ekskluzivni proizvođač jednog i da će najverovatnije da učestvuje u zajedničkoj proizvodnji još jednog modela elektromobila. Otuda se može očekivati da će u oktobru, kad počne serijska proizvodnja električne pande, startovati i izrada delova za karoseriju sitroena eC3, a da će krajem ove ili naredne godine početi proizvodnja i tih modela automobila. Uz to, iz FCA najavljuju da će se u Preseraju proizvoditi delovi i za druge Stelantisove fabrike, u Poljskoj, Španiji, Italiji…

Oba nova modela imaće po dve verzije – panda sa dometom (bez punjenja baterije) od 250 i 350 kilometara, pri čemu bi prva trebalo da košta nešto manje od 20.000, a druga oko 21.000 evra. Početna cena prve verzije eC3, sa dometom većim od 300 kilometara, biće 23.300, dok će druga, sa kraćim dometom, najavljena za sledeću godinu, koštati 19.900 evra.

Izvor: Radar, http://Top secret
Fotografija: Render – Largus.fr
Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.